Gereviseerde en getunde B20 cilinderkop gekocht

Nog voor ik mijn plannen voor conversie naar elektrisch had, had ik via Marktplaats een getunde en gereviseerde B20 cilinderkop met geharde klepzittingen gekocht. Inmiddels heb ik deze binnen.

gereviseerde   getunde   B20   cilinderkop

In het boek Maak uw auto sneller van Gert Hack beschrijft hij

De basis voor een optimale vermogenswinst is en blijft een goed nabewerkte cilinderkop.

Daar voldoet deze kop ruimschoots aan. Zo zijn de inlaatkanalen vergroot naar 45mm (standaard B30 heeft 39mm) en zijn de oneffenheden weggehaald.

vergrote   inlaatkanalen

Daarnaast zijn er grotere kleppen gemonteerd. Inlaatkleppen van maar liefst 46 mm. Een standaard kop heeft een inlaatklep van 42 mm en de latere B20 koppen (waaronder de B20E en B20F) hadden inlaatkleppen van 44 mm.

46mm   inlaatkleppen

Ook de uitlaatklep is groter, 36,5 mm in plaats van de standaard 35 mm.

38,5mm   uitlaatkleppen

Tot slot is de kop ook fors gevlakt en heeft hij nu een hoogte van 82,25 mm. Ter vergelijking, een B20E kop heeft een hoogte van 84,9 mm. Die 82,25 mm lijkt dus wel aan de lage kan al kan een verruimde verbrandingskamer dit weer compenseren. De compressieverhouding moet zo rond de 10:1 a maximaal 11:1 uitkomen. Hierbij kan een dikkere koppakking of nog meer materiaal wegnemen uit de verbrandingskamer een uitkomst bieden mocht het nodig zijn.

Ben Flierman van Tinus Tuning schatte hem in als stevig aangepast en gaf hem op het oog een Stage 4 a 5 indicatie. Binnenkort ga ik bij hem langs voor een verdere inspectie. Het zou kunnen dat deze kop voor mijn doeleinden te heftig is aangepast. Volgens de Volvo Competition Service catalogus heb je het bij Stage IV over 185 PK en om dat te halen heb je denk ik al best wat moeten inleveren aan comfortabel rijden (koppel op lage toeren), etcetera.

Naast de kop heb ik ook een setje HD stoterstangen gekocht om te gebruiken in combinatie met de beoogde TT nokkenas en HD nokvolgers.

HD   stoterstangen

Maar goed, het zou kunnen dat alle B20 tuningsdelen voorlopig op de plank komen te liggen omdat mijn plannen voor ombouw naar elektrisch steeds concreter worden.

2 gedachten over “Gereviseerde en getunde B20 cilinderkop gekocht”

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate