Verkenning ombouwen Volvo Amazon combi naar elektrische auto = GO

Nu de verbouwing van de garage is afgerond en de combi weer binnenstaat, kan het project dan eindelijk bijna beginnen (alleen nog een restje opruimen). Ik was al druk bezig met verzamelen van mooie onderdelen, ondermeer om hem wat meer vermogen te geven (dubbele solex carburateurs, 123 tune ontsteking, 8-gats B20 onderblok voor B21 mahle zuigers) zo in de richting van 130PK.

Ik heb echter altijd al een droombeeld gehad van een naar volledige elektrische auto omgebouwde Amazon combi met het idee om dat later nog eens te gaan doen. Nu dacht ik opeens, maar waarom niet nu?

De verkenning heeft een GO gekregen, dus dag benzinemotor.

dag   B20

En welkom:

Elektrische Volvo Amazon combi

Dit bericht zal ik continu bijwerken met vragen en antwoorden. Suggesties, reacties, antwoorden, vragen zijn allemaal van harte welkom! Plaats ze gerust in een reactie.

  1. Welke leverancier?
  2. Welke range en topsnelheid wil ik kunnen halen?
  3. Welke motor en controller wil ik gaan gebruiken AC of DC (wisselstroom of gelijkstroom)?
  4. Met of zonder versnellingsbak?
  5. Welke batterijen/accu’s?
  6. Subsidiemogelijkheden?
  7. Kenteken?

1. Welke leverancier?
Om te beginnen met de laatste vraag, welke leverancier van de onderdelen? Ik ben op zich wel handig en technisch, maar heb weinig kaas gegeten van complexe elektronica en elektrische componenten. Ik zoek dus een bouwpakket aan componenten die al gecertificeerd zijn waardoor voldaan kan worden aan de nieuwste eisen van de RDW (april 2011) op het gebied van ondermeer elektromagnetische compatibiliteit (EMC). Er zijn twee bedrijven die ik al langere tijd volg:

Rebbl (inmiddels niet meer actief)
Website http://rebbl.com of volg ze ook op Facebook
Leveren kant en klare plug and play pakketten voor conversie van een Volkswagen kever maar ook complete universele ombouw sets en losse componenten.

Heijnsdijk Electric Cars (inmiddels EVeurope)
Website http://www.he-cars.com of volg ze ook op Facebook
Lijken het meest actief of het gebied van 2CV / Burton maar ook complete universele ombouw sets en losse componenten.
Beide bedrijven hebben certificeringen voor de kits die ze leveren dus daarmee is de E op het kenteken al een stuk dichterbij. Ik oriënteer me bij beide op de mogelijkheden en het aanbod. Daarnaast kreeg ik als tip nog door:

New Electric
Website http://newelectric.nl of volg ze ook op Facebook
Hun website is vooral boot / marine georiënteerd, maar op Internet vond ik ook al filmpjes en verhalen van auto conversies.

Inmiddels ben ik ook met Anne van New Electric in contact en uiteindelijk heb ik voor New Electric gekozen.

2. Welke range en topsnelheid wil ik kunnen halen?

Met andere woorden, hoe willen we de auto gaan gebruiken. Dit zal vooral hier in de buurt zijn, afstanden tot maximaal circa 40 kilometer op binnenwegen. Een range van 80 kilometer is daarom voldoende. Rebbl heeft een mooi overzicht met 10 factoren die je ombouw budget bepalen (in het Engels) en hoewel grote range en snel optrekken mooier klinkt, stijgt het prijskaartje dan snel. De combi is van nature al geen snelle auto en hoeft dat ook niet te worden.

3. Welke motor en controller wil ik gaan gebruiken AC of DC?

Een conversie op basis van een gelijkstroommotor (DC) met koolborstels is goedkoper. De standaard in professionele productie auto’s is echter AC. Technisch is AC beter dan DC ondermeer door betere efficiëntie, vermogenscurve en de mogelijkheden van regeneratief remmen. Meer info over AC versus DC op Electric Car Motors II: The AC vs. DC debate (Engelstalig). Het prijsverschil viel me nog mee. In verhouding tot een DC motor is een AC motor wel wat duurder, maar op het overall budget is het “maar” 10%. Mijn voorkeur gaat uit naar AC.

Nu ik voor AC gekozen heb, zijn er drie motor+controller combinaties die ik op dit moment in mijn shortlist heb:

  • HPEV AC 51 (olie gekoeld) + Curtis 144V/500A controller
  • HEC-50-30 (water gekoeld) + Curtis 1238-75 Controller – 650 Amp
  • Siemens AC motor 1PV5135-4WS14 (watergekoeld) + DMOC 645 inverter

De Siemens motor is de zwaarste van de drie, zowel in gewicht (91 kg versus circa 55 kg voor de andere twee) maar ook in vermogen. Hij kan 134 PK aan de wielen leveren met een koppel van 300 nM piek en 150 nM langduring vanaf 0 tot 3000 RPM. De andere twee zitten ongeveer op 2/3 daarvan. Zie hieronder de vermogen en koppel curves van de Siemens motor bij 300V.
Siemens   vermogenscurve   PK
Siemens   koppelcurve   Nm

Belangrijkste vraagstuk voor de Siemens motor + DMOC inverter is of er al een certificering beschikbaar is zodat een RDW goedkeuring haalbaar is zonder individuele tests. Inmiddels weet ik dat New Electric en Rebbl samen een EMC test hebben gedaan voor deze combinatie (bron: projecten New Electric).

4. Met of zonder versnellingsbak?

Een DC motor zou vanwege het hoge koppel vanaf stilstand de mogelijkheid bieden voor een ‘direct drive’. Bij een AC motor is dit minder voor de hand liggend of je moet een relatief zware AC motor nemen en het geheel voor hogere stromen ontwerpen. Dit heeft te maken met de relatief ongunstige overbrenging/ratio van de achteras. Daarnaast is een mogelijkheid om te kunnen ontkoppelen voor de veiligheid handiger. Ik heb eens een berekening gedaan van de overbrengingsverhoudingen en die van de achteras en versnellingsbak met J-type overdrive van een Amazon combi ingevoerd op cargister.com

gear   ratio

Uit de grafiek is op te maken dat de vierde versnelling (1:1, direct drive), de gele lijn bij maximale toeren een snelheid van ruim 200 km/h zou geven. Dit is in de praktijk echter niet haalbaar. Bovendien zal de auto daardoor erg traag accelereren. Conclusie: reductie is noodzakelijk en dan is de makkelijkste optie om gewoon een vierbak te gebruiken. De huidige M41 met D-type overdrive kan er dus onder vandaan.

Van Martijn die zijn Volvo 245 heeft omgebouwd naar volledig elektrisch begreep ik dat hij ook blij is dat hij zijn M47 versnellingsbak heeft behouden omdat het meer flexibiliteit geeft. Meer info over die ombouw op https://www.electricvolvo.com.

De Volvo 245 en in mindere mate de combi zijn toch zware auto’s. Er zal wel een speciale adapter/koppeling gemaakt moeten worden tussen de elektromotor en de versnellingsbak.

5. Welke batterijen/accu’s?

Het worden sowieso Lithium cellen en geen loodaccu’s. In mijn berekeningen ben ik uitgegaan van de Siemens motor en DMOC inverter aangezien die nu mijn voorkeur hebben. Het voordeel van die combinatie is dat deze set om kan gaan met diverse spanningen en relatief hoge spanningen. Het voordeel van een hoge spanning is dat er minder stroom hoeft te lopen om het vermogen over te brengen en dat bekabeling dus dunner uitgevoerd kan worden.

Depth of Discharge & Peukert effect
Je hebt altijd een hogere capaciteit nodig dan je daadwerkelijk tot je beschikking hebt. Dit komt door het feit dat je rekening moet houden met het feit dat je accu’s nooit helemaal leeg wilt rijden (marge van 25%) ofwel de Depth of Discharge (DoD) en het feit dat je minder capaciteit tot je beschikking hebt als je het sneller aanspreekt (Peukert effect), marge van 5%.

Ik ben uitgegaan van de 100 Ah CALB cellen zoals New Electric die bijvoorbeeld heeft. Een berekening met de zwaardere 180 Ah CALB cellen die met name achterin qua hoogte op zich beter passen wees uit dan het geheel dan veel te zwaar zou worden en/of de spanning uiteindelijk toch weer relatief laag. Dan passen er 55 stuks achterin, maar dat weegt al meteen 304 kg.

Update: na uitbouwen van de LPG onderbouw installatie blijkt er toch slechts 80,5 cm tussen de achterste chassisbalken te zijn en in de lengterichting 70 a 80 cm. Daardoor passen er toch geen 72 accu’s achterin, maar 65.

Dus uitgangspunt anno maart 2015 was:

  • 90 stuks 100 Ah CALB cellen
  • geeft 288 Volt
  • en nominaal 28,8 kWh
  • waarvan je inzetbaar ongeveer 21 KWh overhoudt
  • dit is uitgaande van een verbruik van 160 Wh/km (gemiddeld verbruik op basis van gebruikservaring van een al omgebouwde Amazon combi) een range van 135 km of bij erg zuinig rijden een verbruik van 114 Wh/km is een range van 190 km
  • Deze 90 cellen wegen samen 304 kg
  • daarvan passen er op de plek van de benzinetank en reservewiel 65 achterin
  • wat overeenkomt met 221 kg
  • voor de overige 25 stuks (85 kg) moet dan nog een andere plek gevonden worden
  • dat deel past vermoedelijk wel voorin.

Update: Ik stap over naar Tesla batterijen en de bovengenoemde batterijen zijn verkocht. Dus dan wordt het nieuwe uitgangspunt:

  • 8 stuks gemodificeerde 12S37P Tesla modules à 5,3 kWh bruto
  • geeft nominaal 355 Volt
  • en nominaal 42 kWh
  • waarvan je inzetbaar ongeveer maximaal 38 kWh overhoudt
  • om de levensduur te bevorderen is het beter hier maar een deel van aan te spreken
  • dit is uitgaande van een verbruik van 160 Wh/km (gemiddeld verbruik op basis van gebruikservaring van een al omgebouwde Amazon combi) een range van 235 km
  • Deze 8 modules wegen samen 200 kg
  • daarvan passen er op de plek van de benzinetank en reservewiel 5 achterin
  • wat overeenkomt met 125 kg
  • de overige 3 stuks (75 kg) komen voorin.

6. Subsidiemogelijkheden?

Een van de opties is om de auto zakelijk te gaan rijden en dan dus ook de conversie zakelijk te doen. Dan kan ik wellicht gebruik maken van de Milieu-Investeringsaftrek (MIA) regeling. Andere subsidieregelingen zijn er voor zover ik weet niet (meer).

Voordeel: alle kosten zijn zakelijk en bovendien grotendeels meteen aftrekbaar door MIA regeling

Volledig elektrische auto’s met een CO2-uitstoot van 0 gr/km komen in aanmerking voor 36 % MIA onder code G 3110

Auto’s die onder code G 3110 in aanmerking komen voor MIA komen voor maximaal € 50.000 in aanmerking.

Ook ombouwkosten vallen volgens de RVO website namelijk onder de regeling. Op de site van de Belastingdienst staat echter wat anders:

Voorwaarden
– Het bedrijfsmiddel staat op de milieulijst.
– Het bedrijfsmiddel is niet eerder gebruikt.

In eerste instantie heb ik de vraag of mijn ombouw inderdaad in aanmerking komt voor de MIA neergelegd bij de Belastingdienst, maar die konden mij het antwoord hier niet op geven. Zij raadden me aan om gewoon een aanvraag in te dienen. Dit heb ik gedaan en ik kreeg erg snel uitsluitsel dat de aanvraag is geaccepteerd, goed nieuws dus.

Nadeel: daarna is hij zakelijk, dus bijtelling

Bij een volledig elektrische auto tot 15 jaar wordt op het standaardbijtellingstarief van 25% van de cataloguswaarde, bij een eerste tenaamstelling tussen 1 januari 2014 en 31 december 2016, gedurende 60 maanden een korting verleend van 21 procentpunten. Het bijtellingspercentage is dan 4%. Datum eerste tenaamstelling is al even geleden dus dat wordt 25% maar de cataloguswaarde is gelukkig maar 14.500 gulden (6500 euro).

Update nav reactie Ronald: Bijtelling voor mileuvriendelijke auto’s ouder dan 15 jaar is slechts 14% van de waarde in het economisch verkeer (bron Belastingdienst pagina Milieuvriendelijke auto ouder dan 15 jaar). Dit is dus vermoedelijk opeens een aanzienlijke bijtelling. Ik heb de rekensom gemaakt en zet toch mijn plan door om de ombouw zakelijk te doen en de daarbij behorende voordelen te genieten en het nadeel van de bijtelling te accepteren.

Update n.a.v. Autobrief 2
Voor de periode tot 2020 blijft het kortingspercentage voor mij werken waardoor in mijn geval de netto bijtelling 17% van de dagwaarde wordt.

Update n.a.v. Wet fiscale maatregelen Klimaatakkoord
Deze wet is aangenomen op 18 december 2019 en bepaalt het volgende:

De Wet inkomstenbelasting 2001 wordt als volgt gewijzigd:

In artikel 3.20, tweede lid, wordt «18%» vervangen door «14%». Voorts wordt «€ 9000» vervangen door «€ 6300».

En verderop staat:

ARTIKEL II
In de Wet inkomstenbelasting 2001 wordt met ingang van 1 januari 2021 in artikel 3.20, tweede lid, «14%» vervangen door «10%». Voorts wordt «€ 6.300» vervangen door «€ 4.000».

ARTIKEL III
In de Wet inkomstenbelasting 2001 wordt met ingang van 1 januari 2022 in artikel 3.20, tweede lid, «10%» vervangen door «6%». Voorts wordt «€ 4.000» vervangen door «€ 2.400».

ARTIKEL IV
In de Wet inkomstenbelasting 2001 wordt met ingang van 1 januari 2025 in artikel 3.20, tweede lid, «6%» vervangen door «5%». Voorts wordt «€ 2.400» vervangen door «€ 2.000».

Er is veel onjuiste informatie te vinden online, dus we pakken paragraaf 3.20 uit de Wet inkomstenbelasting 2001 er even bij voor het checken van de implicaties:

  • Indien aan de belastingplichtige ook voor privédoeleinden een auto ter beschikking staat, wordt op jaarbasis ten minste:

    • a. 22% van de waarde van de auto als onttrekking in aanmerking genomen indien de auto niet meer dan 15 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen;

    • b. 35% van de waarde van de auto als onttrekking in aanmerking genomen indien de auto meer dan 15 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen.

    De auto wordt in ieder geval geacht ook voor privédoeleinden ter beschikking te staan tenzij blijkt dat de auto op jaarbasis voor niet meer dan 500 kilometer voor privédoeleinden wordt gebruikt.
  • 2 De onttrekking, bedoeld in het eerste lid, eerste volzin, wordt op jaarbasis verlaagd met 18% van de waarde van de auto indien uit het kentekenregister blijkt dat de CO2-uitstoot 0 gram per kilometer is, met dien verstande dat het bedrag van de verlaging ten hoogste € 9.000 bedraagt indien de auto niet wordt aangedreven door een motor die kan worden gevoed met waterstof.

En dan nog even scherp krijgen wat er wordt bedoeld met “waarde van de auto”. Dit staat in artikel 3.20, paragraaf 5b van de Wet inkomstenbelasting 2001:

catalogusprijs in de zin van artikel 9 van de Wet op de belasting van personenauto’s en motorrijwielen 1992 vermeerderd met de belasting van personenauto’s en motorrijwielen ingevolge de artikelen 9 tot en met 9c van die wet, met dien verstande dat de waarde van een auto die meer dan vijftien jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen, wordt gesteld op de waarde in het economische verkeer.

Dat gezegd hebbende wordt als gevolg van de Wet fiscale maatregelen Klimaatakkoord de bijtelling voor zowel nieuwe auto’s als youngtimers verhoogd en komt er een plafond. Van dit laatste zullen de youngtimers minder snel last hebben. Voor auto’s ouder dan 15 jaar met 0 gram CO2 per kilometer en niet rijdend op waterstof gelden dus de volgende bijtelling percentages:

20192020202120222023202420252026
17%21%25%31%31%31%30%35%

Gelukkig is het wel zo dat op het moment dat je een auto op kenteken zet of een youngtimer of oldtimer ombouwt en een E op kenteken krijgt dat je het dan geldende bijtellings percentage gedurende 60 maanden kunt genieten.

Ergens is het natuurlijk wel krom dat je voor een oldtimer of youngtimer met 0 gram CO2 uitstoot zoveel bijtelling moet betalen. In het kader van het klimaat is het ombouwen van een auto namelijk een van de meest duurzame scenario’s. Op die manier spaar je de energie uit van de productie van een nieuw voertuig, hergebruik (upcycle) je doorgaans onderdelen en verlaag je de directe CO2 uitstoot significant.

7. Kenteken

NB. Inmiddels houd ik blogposts bij over RDW keuringseisen op de Nederlandse versie van mijn EVcreate website.

Als alle technische obstakels genomen zijn, dan is een aangepast kenteken natuurlijk het aller belangrijkste. Daarom heb ik ook dit stuk van tevoren uitgezocht. Aanvankelijk leek dit een zorgpunt omdat in het document van de RDW Samengestelde voertuigen en het kenteken in hoofdstuk 3 (restauratie van historische voertuigen) ondermeer staat dat de oorspronkelijke identiteit blijft behouden indien:

een aandrijflijn, bestaande uit motor, versnellingsbak en assen van hetzelfde model en type als van het oorspronkelijke voertuig

Dat gaat met een nieuwe elektromotor dus behoorlijk mis en voldoet niet aan die randvoorwaarde. Als de auto een nieuwe identiteit zou krijgen, krijgt het ook een nieuw kenteken en een nieuwe datum eerste toelating en moet hij voldoen aan de eisen die op dit moment gelden. Daarmee zou het verkrijgen van een kenteken onmogelijk zijn geworden. Nu zijn er ook andere auto’s met een andere motor op het kenteken zoals de door New Electric omgebouwde Jeep maar ook Amazons met een rover V6 of zelfs V8. Volgens mij helpt het hierbij wel als de auto van voor 01-10-1973 is.

Het feit dat een andere auto ermee op de weg rijdt, is bij de RDW echter nog geen reden dat je ook een goedkeuring krijgt. Daarom maar even nagevraagd bij de RDW hoe dit in mijn geval zit en ze antwoordden:

U vraagt de RDW informatie over het behoud van een identiteit van een voertuig.
Een voertuig bestaat uit 3 hoofdonderdelen, namelijk;

  • Chassis
  • Carrosserie
  • Motorblok met aandrijflijn

Als van een voertuig meer dan één van de bovengenoemde wordt vervangen door een ander exemplaar/type vervalt de oorspronkelijke identiteit van het voertuig. Dit noemen we de 1/3 versus 2/3 Regeling. Hierdoor is het mogelijk dat het voertuig een andere Datum Eerste Toelating (DET) krijgt of zelfs nieuw wordt. Het voertuig dient dan ook aan de nieuwere eisen te voldoen.

U geeft aan, dat u alleen het motorblok met aandrijflijn verandert. De identiteit blijft dan behouden.

Dat is op zich dus goed nieuws. Daarnaast schrijft de RDW nog een uitvoerig verhaal over de implicaties van de wijziging in de Wegenverkeerswet 1994 sinds 1 april 2011 specifiek voor de ombouw naar elektrisch. Het was mij bekend dat deze eisen vrij streng zijn en hierdoor zelf ombouwen of laten ombouwen lastiger is geworden. De RDW vat deze eisen als volgt samen:

In grote lijnen moet het voertuig voldoen aan de volgende veiligheidseisen:

  1. Uniforme voorschriften voor de goedkeuring van elektrische voertuigen (VN/ECE-reglement nr.100)
  2. Testen en eisen met betrekking tot de elektromagnetische compatibiliteit (EMC, richtlijn 72/245/EEG en 97/24/EG)
  3. Testen en eisen met betrekking tot het weggedrag (beleidsregel weggedrag)
  4. Eisen aan de bekabeling, voorziening uitschakeling hoogspanning en plaatsing van het accupakket. (bijlage IV, annex 4, Regeling voertuigen)

De borging van de eisen die gesteld worden onder punt 1, 2 en 4 doe ik door samen te werken met een professionele leverancier die vaker een ombouw en kenteken wijziging heeft gedaan.  Voor punt 3, het weggedrag kijk ik vooral naar het behoud van de gewichtsverdeling en de maximaal toegestane gewicht van de combi, rekening houdend met het feit dat er laadvermogen over moet blijven.

Maximaal toegestaan gewicht

Van Volvo Nederland kon ik geen verklaring krijgen met betrekking tot het maximaal toegestane gewicht omdat ze aangaven die informatie niet te hebben. Wel heb ik al de typegoedkeuring van de combi toegestuurd gekregen waaruit blijkt dat het lege gewicht van de auto 1174 kg is. Het bleek dat ik zelf bij de documentatie van mijn combi een supplement voor de Volvo station voor het instructieboek had waarin een load capacity van 500 kg vermeld staat. Dat lijkt me voldoende houvast te bieden omdat dit document specifiek betrekking heeft op de combi.

Volvo   Estate   supplement

Uit een brochure van de sedan die ik gemaild kreeg van het Volvo archief in Zweden haalde ik dat de (technisch) maximale aslast van de vooras 750 kg is en achter 900 kg. Voor de combi zal dat achter dus wellicht nog iets hoger liggen, maar die getallen lijken me een goede norm.

Ook staat er in die typegoedkeuring dat met een B18B de combi een motorvermogen heeft van 115 SAE PK. Wellicht is het dus van belang om de Siemens motor wat te laten knijpen om ervoor te zorgen dat er geen sprake is van een significante toename in motorvermogen.

Conclusie = GO

Al met al geven de resultaten van deze verkenning mij voldoende inzicht dat de conversie haalbaar is. Daarmee heeft het project een GO gekregen. De komende tijd zal ik de zaken verder uitwerken en hier blogposts over schrijven. Oh ja, de auto zelf heeft ook nog wel wat restauratiewerk.

31 gedachten over “Verkenning ombouwen Volvo Amazon combi naar elektrische auto = GO”

  1. Hallo Lars,

    Succes met je project, ik zal het zeker volgen.
    Maar de bijtelling voor een oldtimer is anders dan de bijtelling voor een nieuwe auto.
    Oldtimer is 35% van de actuele (taxatie?) waarde.

    Beantwoorden
    • Dank! Goed punt. Auto’s ouder dan 15 jaar hebben inderdaad standaard een bijtelling van 35% van de waarde van de auto in het economisch verkeer (dus de huidige waarde van de auto) en niet van de catalogusprijs van de auto.

      Inmiddels even nagekeken. Een milieuvriendelijke auto ouder dan 15 jaar heeft een bijtelling van 14% (bron: Belastingdienst)

      Beantwoorden
  2. Hallo Lars,

    Nog enkele aanbieders die mogelijk interessant zijn:

    http://newelectric.nl/product-category/automotive-aarine-drive-trains/

    New Electric uit Amsterdam heeft vorig jaar ook een standard set bij de RDW laten goedkeuren.

    In Duitsland zit in firma die volgens mij beter past bij doe het zelvers zoals jij;
    http://www.lorey-maschinenbau.de/blog/elektroauto/
    Zij kunnen namelijk ook zelf adapterplaten maken en aanleveren.
    Met het oog op de RDW keuring zou je dan een import/export strategie moeten volgen.

    Beantwoorden
    • Bedankt Peter!
      New Electric spreekt me ook erg aan. Goed om te weten dat zij ook een standaard RDW goedgekeurde set hebben, dat wist ik nog niet.
      Ben inmiddels ook wat verder met betrekking tot motor voorkeuren. Zal binnenkort de blogpost bijwerken.

      Beantwoorden
  3. Inmiddels al weer heel wat stappen verder. Veel informatie verzameld. Conclusie: het ziet er goed genoeg uit, dus ik ga eraan beginnen, het project heeft een GO! Wordt vervolgd in nieuwe blogposts.

    Beantwoorden
    • Erg interessant. .zit zelf ook met n amazone combi (b18 uit ’66) waarvan ik me afvroeg of die om te bouwen is..een zijn inmiddels 2,5jaar later dan de laatste post… hoever ben je/is ie inmiddels?

      Beantwoorden
        • Een echte open dag was ik nog niet van plan, maar is misschien wel een leuk idee als er meer animo voor is.
          Anders is op individuele afspraak altijd wel wat te regelen. Zou je anders een mailtje willen sturen op het moment dat de inhoud van de blogposts voor jou aanleiding geven om langs te willen komen?

          Beantwoorden
          • Beste Lars,

            Dank voor je bericht, ik volg het met veel belangstelling, als je bezig bent hou je dan ook een open dag voor de liefhebbers of is dat te veel gedoe, ik kom namelijk graag eens kijken als je een stukje gevorderd bent.

            Ron

          • Voorlopig richt ik me even volledig op mijn eigen ombouw project. Daar waar ik anderen kan helpen of inspireren om hun eigen project op te pakken doe ik dat uiteraard graag.
            Voor onderdelen voor een ombouw of zelfs het volledig laten doen van een ombouw kan ik New Electric aanbevelen.
            Wat er ontstaat zodra mijn eigenlijk project as is, zien we dan wel weer. Idee van een “plug and play” kit voor een combi staat in elk geval op een laag pitje.

          • Beste Lars
            Aan projecten dus geen tekort, ik ben benieuwd , wil je de motor in de Chevy zetten of eerst nog een tijdje old scool rijden.als een petrol head met de Volvo, combi is overigens wel super.

            Groet

            Ron

  4. Leuk project, Lars. Ik bouw momenteel zelf een VW Polo Harlekijn om tot EV. DC-motor en EVnentics controller van Rebbl (gecertificeerd), LiFePo4 accu’s 12 kWh met BMS en lader en zo van Onvolts. Doe alles zelf (al anderhalf jaar bezig…).
    Ook ik heb geconcludeerd dat de bijtelling voor een auto ouder dan 15 jaar 14% van de economische waarde is. Maar dat pakt helemaal niet gunstig uit, want de waarde na ombouw zal misschien wel het 10-voudige zijn van de dagwaarde uit de boekjes. En je zult de auto achteraf echt moeten laten taxeren om hem goed verzekerd te krijgen. Die bijtelling kon dus wel eens een onplezierige verrassing worden, of niet?
    Nog wat: dat van die MIA, dat is toch niks meer dan een versnelde afschrijving, en geen subsidie?

    Beantwoorden
    • Gaaf, houd je ook een blog bij van de ombouw? Wat verwacht je qua range?
      De dagwaarde van een achteraf omgebouwde elektrische auto zal inderdaad significant hoger liggen dan z’n niet omgebouwde broertje. Dat maakt het inderdaad een heel stuk minder aantrekkelijk. Toch denk ik dat de daadwerkelijk gemaakte kosten nog hoger zullen zijn dat de uiteindelijke marktwaarde. Een ombouw of restauratie van een auto kan wel veel geld gekost hebben, maar dat zegt niet dat dat zich 1 op 1 vertaalt in marktwaarde. Bij een Amazon combi is het doorgaans met een reguliere restauratie al zo dat je wat betreft kosten beter een kant en klare auto in topstaat kunt kopen dan er een laten restaureren.
      Toevallig heb ik het de afgelopen weken nog wat nader doorgerekend. Het scheelt niet veel, maar zakelijk lijkt toch net wat gunstiger. Maar of dat inderdaad zo is zal inderdaad moeten blijken op basis van de taxatie. Kan nog beide kanten op. Ik kan er altijd nog voor kiezen om alle kosten alsnog privé te voldoen en hem zo uit de zaak te halen en hem zonder bijtelling privé te kunnen rijden. Dan zit ik alleen weer met een rittenadministratie en declaraties voor de zakelijke inzet.

      MIA is een milieu investeringsaftrek. VAMIL was de willekeurige afschrijving. Zie ook MIA en Vamil op de RVO site.
      Ik mag dus 36% van de EV ombouw kosten extra ten laste brengen van mijn winst en betaal zo minder vennootschapsbelasting. Maar goed, dat zet geen zoden aan de dijk. Zie ook voorbeeld 2, toepassing Milieu-investeringsaftrek op de RVO site.

      Beantwoorden
  5. Hi Lars,

    allereerst: GAAF! een amazone combi…ik moet je bekennen ik speel al een tijdje met hetzelfde idee maar neig ernaar om mijn huidige 245 te nomineren. Op het moment nog volop aan het verbouwen dus het zal even moeten wachten. Ik zal je vorderingen volgen!

    Beantwoorden
    • Ik dus vooralsnog ook, maar boekhoudkundig moet je de ombouw kosten wel eerst allemaal activeren en kun je hem pas gaan afschrijven zodra de auto af is. Maar goed, uiteindelijk neem je dus je kosten wel en betaal je minder vennootschapsbelasting.
      Nadeel van die bijtelling is dat hij maand op maand terug blijft komen zolang de auto op de zaak staat. Juist de operationele kosten van een EV zijn laag en de verwervingskosten hoog. Dat maakt het minder aantrekkelijk om hem zakelijk te rijden. Ik kijk het gewoon een tijdje aan zodra ik meer weet over de daadwerkelijke bijtelling, afschrijvingskosten en operationele kosten. Ik kan hem altijd nog aan privé verkopen na verloop van tijd.

      Beantwoorden
  6. Zakelijk rijden heeft als voordeel dat alle kosten gerelateerd aan de auto aftrekbaar zijn. Dat betreft dus verzekering, brandstof, onderhoud en afschrijving. Wel moet je dan zorgen dat minimaal 10% van de gereden kilometers als zakelijk aangemerkt kan worden. Dit zal de nadelen van de bijtelling grotendeels compenseren, en mogelijk zelfs overtreffen.

    Beantwoorden
  7. Beste Lars,ik speel al een tijdje met dezelfde gedachten, mijn amazon combi is in prima staat maar ik rij met een automaat wat prima rijd maar tegen de honderd lijkt het iedere keer weer of de motor wil ontsnappen aan het chassis.
    Ik ben benieuwd hoe ver je bent met het project , is het inmiddels afgerond??
    Ik ben momenteel aan het info verzamelen om de ombouw zelf te doen, dat zal wat hoofdbrekens geven omdat ik geen technische achtergrond heb maar al doende leert men zeg ik altijd maar en ik hoef niet morgen klaar te zijn.

    Beantwoorden
    • Leuk! Ik heb net het laswerk aan de body klaar en ga nu beginnen aan het eerste deel van de daadwerkelijke ombouw fase. Ik speel met de gedachte om ophang frames en dergelijke in tweevoud te maken zodat ik een “plug and play” Volvo Amazon combi ombouw set kan aanbieden in samenwerking met New Electric (zij het elektrische deel, ik de mechanische component).

      Beantwoorden

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate