MRB dossier: Wouter van Embden bij BNR Autoshow

BNR   autoshow   16   januariOp vrijdag 16 januari was Wouter van Embden van Vrijstellingoldtimer.nl te gast bij BNR autoshow om een update te geven over de rechtszaak tegen de nieuwe wegenbelastingen voor oldtimers. Zoals de presentatoren zeiden “de oldtimer soap gaat een nieuwe fase in”. Het interview begint bij 00:25:19.

Wouter haalt allereerst aan dat Quynten, een student journalistiek een reportage gemaakt heeft. Daarin doet Erik Bruinstra van het Ministerie van Financiën een uitspraak dat de maatregel in zijn ogen een goede balans heeft weten te vinden tussen “het op orde brengen van de staatskas” en “het behoud van het rijdend cultureel erfgoed”. Hieronder de reportage. De uitspraak in kwestie wordt gedaan bij 05:28.

Hoewel dus in het regeerakkoord stond dat het om het milieu ging en Weekers hier ook altijd handig gebruik van maakte, is nu formeel bevestigd wat we eigenlijk al lang wisten “het gaat om geld”.

Tevens noemt Wouter in het interview op BNR dat de FEHAC al direct heeft becijferd dat de milieubelasting van de oldtimers te verwaarlozen is.

Geld dus…

Het team van Vrijstelling Oldtimer en de oppositie in de Tweede Kamer heeft er altijd op gehamerd dat de beoogde opbrengsten niet gehaald zouden worden. Weekers bleef dit echter altijd bestrijden, zelfs bij de kamervragen van o.a. Omtzigt in juli 2014 toen de eerste effecten en de derving al zichtbaar waren.

Naast de eigen berekeningen van Vrijstelling Oldtimer van Arjan Lenoir heeft de stichting ook het bureau APE ingeschakeld die tot dezelfde conclusies komen.

Met andere woorden, het geld komt er ook niet….

Rechtszaken

De presentatoren hebben ook mijn vraag via Twitter gesteld in de show. Over de reeds verloren zaken. “Opmerkelijk: Nu al uitspraak rechtbank MRB regeling oldtimers” en “In nog een rechtszaak bezwaar tegen nieuwe oldtimerregeling afgewezen

vraag   twitter   BNR

Daarop antwoordde Wouter:

Er zijn twee mensen die hebben een eigen zaak gevoerd en die hebben niet meegedaan aan onze zaak. Overigens niet verschenen op de rechtbank dus dan maak je natuurlijk sowieso al niet veel kans, tenminste minder kans. Die zaken die zijn verloren. Daar zeg ik wel bij, die hebben totaal andere argumentatie aangevoerd dan onze advocaat, professor Barkhuysen.

Ten eerste gaan wij proberen aan te tonen dat deze hele maatregel overbodig is. Er was namelijk al op 1 januari 2012 een maatregel genomen waardoor met name de import van de vuilere diesels al volledig beperkt werd. dus deze maatregel is overbodig. Zo kan ik nog veel meer dingen opnoemen, maar wij hebben totaal andere argumenten en hopen daarmee meer kans te maken.

Je hebt een alternatief plan?

Wouter geeft aan dat hij een alternatief plan heeft en dat hij daarover in gesprek is met kamerleden die daar oren naar hebben, welke wil hij nog niet zeggen. Tot slot geeft hij aan dat het belangrijkste element van dat plan is dat de leeftijdsgrens naar 30 jaar moet. Dat is de internationale norm voor oldtimers en daar moet Nederland zich gewoon aan houden en dat gaan we ook bij de rechter voorhouden aldus Wouter.

Mijn conclusie van de tussenstand:

Wouter heeft dus blijkbaar meer ijzers in het vuur en bewandeld ook nog steeds parallel aan de rechtszaken de politieke weg. Wat betreft de kans op succes in de rechtszaak denk ik op basis van de bovenstaande informatie dat er nog wel iets meer hoop is dan ik dacht. In de verloren rechtszaak van 21 november 2014 haalt de rechter het volgende aan:

Inbreuk door de Staat op het ongestoorde genot van eigendom van een natuurlijk of rechtspersoon alleen dan gerechtvaardigd indien de inbreuk in overeenstemming is met het nationale recht (“lawful”), de inbreuk een legitiem doel in het algemeen belang dient en er een redelijke mate van evenredigheid is tussen de gebruikte middelen en het doel dat wordt nagestreefd. Dit laatste vereist het bestaan van een redelijke verhouding (“fair balance”) tussen voormeld algemeen belang en de bescherming van individuele rechten.

Daar werd geoordeeld dat er geen sprake was van een buitensporige individuele last.

Maar wat nu als daar geen significant algemeen belang tegenover staat? Met andere woorden als de regeling geen geld in het laatje brengt en je wel personen benadeelt. Dan kon de rechter nog wel eens anders oordelen….

De eerste rechtszaak van VrijstellingOldtimer is op 26 februari, wordt vervolgd!

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate