Oldtimerverzekering voor Volvo 123GT afgesloten

Om naar de APK te gaan had ik al een voorlopige dekking voor de verzekering van mijn Volvo 123GT. Inmiddels heb ik alle formulieren ingevuld en is de verzekering geregeld. Was wel even zoeken naar een goede balans tussen dekking, gebruiksmogelijkheden en premie. Mijn bevindingen:

Oldtimerverzekering

Zoektocht naar de beste oldtimerverzekering

Mijn andere Amazon zit nog steeds in een polis voor dagelijks gebruik bij Snelder Duiven. Op zich is dat al niet echt meer nodig omdat we nu de Volvo 940 hebben voor dagelijks gebruik. Aangezien de premies van Snelder Duiven met 40% gestegen waren en de respons en reactietijd met een factor 5 omhoog gingen, was het tijd om onderzoek te doen en op zoek te gaan naar een goed alternatief. Mijn beoogde gebruik:

Ik wil de oldtimer wel af en toe kunnen gebruiken voor woon-werk verkeer en bijvoorbeeld boodschappen en blijf daarmee prima binnen de 7500 km per jaar.

Veel verzekeraars definiëren hobby gebruik binnen hun oldtimer polis als “deelname aan toertochten”. Dat is voor mij dus te krap. Daarop een topic gestart op het forum: Welke oldtimerverzekering (ook woon-werk)? De opties en mijn reflectie:

  • GIO > Alleen bonus/malus verzekering geschikt, maar geen optie voor mij
  • Snelder-Duiven > Polis voor dagelijks gebruik, dus ruim geschikt, maar wel relatief duur en langere responsetijden op e-mail
  • AFIC > Bevestiging dat mijn beoogde gebruik past bij hun oldtimerproduct
  • Kuiper Verzekeringen > Bij een klassieker gaan zij uit van puur hobbymatig gebruik en stalling in een afgesloten ruimte dus mijn situatie en beoogd gebruik passen niet
  • OVHV > Dagelijks woon-werkverkeer met een oldtimer en geregeld boodschappen doen etc.etc. valt in elk geval niet onder hobbymatig – recreatief (prive)gebruik. Nu is het bij mij niet dagelijks woon-werk en dat was ook niet mijn vraag, dus toch maar links laten liggen.
  • London > In hun definitie wordt de oldtimer slechts enkele keren per jaar gebruikt met een maximaal kilometrage van 7.500 kilometer. “U moet hierbij meer denken aan toertochten en dergelijke.” Toen ik vroeg hoe je met toertochten aan 7500 km komt en of mijn beoogde gebruik eronder viel aangezien ik onder dat kilometrage blijf kreeg ik als reactie “Dat is juist een enkele keer boodschappen doen en af en toe woon werk verkeer valt hieronder echter blijft de restrictie van maximaal 7.500 kilometer per jaar.” Op zich een optie, maar je eerste auto moet ook bij hen verzekerd zijn.
  • Herasto > Zij schreven: “Als het af en toe woonwerk verkeer is dan is dat geen probleem. Wat wij echter niet willen verzekeren is de tweede(boodschappen) auto die aangeschaft is om goedkoop te kunnen rijden.”

Voor mij waren de opties dus London, Afic en Herasto. Door de initieel terughoudende reactie van London heb ik die links laten liggen en de premies en dekking vergeleken van Afic en Herasto. Beide voorwaarden waren vergelijkbaar alleen Afic was bijna twee keer zo duur. Ik heb gekozen voor Herasto voor de volgende offerte:

Maximaal 5000 km per jaar met een oldtimer van 35 jaar en ouder = 34 euro (voor WA Europa) + 0,75% van getaxeerde waarde met een eigen risico van 450 euro.

Zie ook hun premieoverzicht. Later informeerde Afic me dat zij door aangepaste afspraken met de Europeesche (waar beide bedrijven de polis onderbrengen) hetzelfde konden bieden.

Update

Naar aanleiding van een tip heb ik de voorwaarden van de Europeesche er nog even bij gepakt. Daarin staat:

Dagelijks gebruik: situaties die regelmatig voorkomen en waarbij gereden wordt met uw oldtimer zoals woon- werkverkeer en boodschappen doen.

Oldtimer: de oldtimer die op uw polisblad staat en een geldig Nederlands kentekenbewijs heeft. De oldtimer is alleen bedoeld en ingericht voor recreatief gebruik.

Recreatief gebruik: situaties waarbij af en toe met de oldtimer hobbymatig wordt gereden zoals een puzzelrit of toertocht.

Dat gecombineerd met paragraaf 9.3 waarin staat:

U bent verplicht om wijzigingen aan ons door te geven. Gebeurt er iets tijdens de looptijd van uw verzekering wat wij moeten weten? Koopt u bijvoorbeeld een nieuwe oldtimer? Gebruikt u uw oldtimer niet alleen voor recreatieve doelen of heeft u uw auto voor dagelijks gebruik verkocht? Of verandert er iets anders? Dan moet u ons dit direct laten weten.

Daardoor zou ik zelf moeten melden als ik de auto volgens de definities van de Europeesche niet meer puur recreatief inzet. Daarop nog weer even nagevraagd bij de tussenpersoon wat leidend is, de toezegging van de tussenpersoon of de voorwaarden van de verzekeraar. Hierbij heb ik aangegeven dat de voorwaarden van de Europeesche nu juist uitsluiten wat ik had nagevraagd als beoogd gebruik, ook af en toe woon-werk en boodschappen doen. Ik kreeg als reactie:

Beschrijving van de Europeesche in de polis is wat beperkt.
Af en toe woonwerk in de zomer is geen probleem.

En in mijn ogen zit daar precies de kern van het probleem. De toezegging wordt alweer uitgedund want nu wordt expliciet “de zomer” genoemd en niet meer mijn oorspronkelijke insteek. Ik ga me dan ook liever baseren op polisvoorwaarden dan toezeggingen van tussenpersonen.

Mijn conclusie: de Europeesche valt af als verzekeraar als tweede auto inclusief gebruik voor incidenteel woon/werk en boodschappen doen.

Nieuwe optie: Unigarant

In mijn oorspronkelijke vergelijking had ik Unigarant nog niet meegenomen. Die lijkt echter ook zeker interessant. In de flyer van Unigarant staat namelijk als enige bepaling:

De Unigarant Oldtimerverzekering kunt u sluiten voor een auto die 25 jaar of ouder is. Er mag niet meer dan 7.500 km per jaar mee worden gereden.

De Oldtimerverzekering voor auto’s is alleen te sluiten wanneer u ook in het bezit bent van een andere auto, die bestemd is voor dagelijks gebruik.

Het lijkt er dus op dat hierbij alleen het hebben van een andere auto voor dagelijks gebruik en maximaal 7500 kilometer per jaar rijden criteria zijn om in aanmerking te komen voor deze verzekering. Ook in de polisvoorwaarden staat verder niets beperkends opgenomen.

Shortlist oldtimer verzekeringen als tweede auto

Op dit moment ben ik zelf niet op zoek naar een andere verzekering, maar mijn shortlist is nu als volgt:

  1. Unigarant > Andere auto en max. 7500 km. per jaar (10% korting bij max 5000 km. per jaar)
  2. Snelder-Duiven > Polis voor dagelijks gebruik, dus ruim geschikt, maar wel relatief duur. Inmiddels is het bedrijf overgenomen door Hendriks Assurantiën uit Velp.

Deze blogpost is mijn persoonlijke inschatting en shortlist. Hieraan kunnen geen rechten worden ontleend.

2 gedachten over “Oldtimerverzekering voor Volvo 123GT afgesloten”

  1. Hoi Lars, met dank aan dit artikel (en de link op het forum) ook voordeliger uit met mijn verzekering. Zat eerst bij Avero Achmea, die ik op voorhand al duur vond, maar had weinig tijd om me destijds te oriënteren en snel een dekking nodig. Omdat ik toch wilde switchen heb ik op de sleuteldag in Nijkerk mijn Amazon opnieuw laten taxeren. Met de nieuwe taxatiewaarde maar eens geïnformeerd bij mijn huidige maatschappij, maar dat werd echt niet leuk meer. De afgelopen dagen flink verdiept in verschillende verzekeringen en kwam dus dankzij dit artikel (en een paar telefoongesprekjes) ook bij Herasto het beste uit. Zij bieden onder dezelfde voorwaarden ook voor mij de beste oplossing. Misschien kom je nu aanmerking voor provisie 😉 Het is in ieder geval wel duidelijk dat een goede oriëntatie vooraf zeker loont.

    Beantwoorden

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate