airco-gevuldNadat ik afgelopen zondag een nieuwe condensor in mijn Volvo 940 had gezet, was het nu tijd voor de proef op de som. Ik had een afspraak bij Autoservice Twello om m’n airco te laten vullen. Hier zou blijken of het systeem nu inderdaad dicht was omdat het vulsysteem eerst gaat vacumeren.

Mijn auto bleek maar één vul aansluiting te hebben. Op zich geen probleem, maar dan duurt het proces iets langer.

airco-vuller-aangesloten

Eerst ging het systeem twintig minuten vacumeren. Dat ging goed, dus het syteem was dicht gelukkig.

airco-vacumeren

Daarna volgde er een vacuumcheck en werd het systeem gevuld met koudemiddel en olie.

airco-vullen-koudemiddel

In totaal ging er als ik het goed heb 900 gram koelmiddel in, ik neem aan R134a.

Helaas kon ik niet ter plekke testen of de airco het deed omdat de V-snaar er niet op zat. Deze was eraf om te voorkomen dat de pomp zonder koelmiddel en olie zou kunnen draaien. Eenmaal thuis de nieuwe V-riem erop gezet en testen!

airco-v-snaar

Helaas……

Jammer genoeg deed de airco het niet. De pomp sloeg niet aan. Daarom even met dank aan de foutcodetabel van de Volvo 700 Vereniging website gekeken of de airco een storing aangaf. Dat werkt op zich erg handig. Met draaiende motor de fan op auto, luchtstroom op gezicht gericht, temperatuur maximaal koud, recirculatie aan en de airco uit. Dan de airco even aan en binnen 5 seconden weer uit. Dan geeft het lampje met een soort morse code een foutcode door. Aanvankelijk kreeg ik 1-6-1, maar dat is de zonnesensor en die kun je dus niet met een led lamp foppen. Daarop er even een bouwlamp op gezet en toen kreeg ik 1-1-1, met andere woorden storingsvrij.

Hulp van het 700-forum

Het kon bijna geen druk probleem zijn, dus de veiligeidsschakelaar bypassen leek me geen zin hebben. Daarop even een topic gestart op het Volvo 700-forum. Daar kreeg ik de tip eens de kijken naar de speling van de magneetkoppeling. En ja hoor, die was 1,00 milimeter in plaats van de bedoelde 0,3 tot 0,5mm. Op de 700-site stond ook een heel mooie handleiding voor het loshalen en afstellen van de magneetkoppeling. Ware het niet dat ik een ander type compressor had, namelijk een Seiko Seiki SS121DS5.

Seiko-Seiki-SS121DS5

Aanvankelijk wilde de koppeling er niet af en had ik ook niet echt aangrijpingspunten voor een poelietrekker. Op een Porsche 911 forum vond ik een bericht dat je er ook geen poelietrekker voor nodig hebt. Nu ik dat eenmaal wist gewoon nog even er goed rechtstandig aan getrokken en toen kwam de voorplaat inderdaad los. Het was duidelijk te zien dat die al een tijd niets gedaan had.

voorplaat-airco-magneetkoppeling-eraf

Even de beide vlakken schoongemaakt met remmenreiniger en er een opvulring van 0,50mm tussenuit gehaald. Daarna weer in elkaar gezet en de proef op de som genomen. En ja hoor, de pomp sloeg netjes aan!

aircopomp-draait

En het goede nieuws: Heerlijke koude lucht! Hij doet het dus.

Mooi om te vieren met het lid worden van de 700-vereniging. Dat advies is goud waard. Het scheelde me zo veel tijd en gezoek en een garage was al snel duurder geweest.