Aluminium TIG laswerk voor koelsysteem en airco

Het uitdenken en maken van de expansievaten voor de batterijen en controller koeling was slechts nog een deel van het verhaal. Daarna moest het geheel nog in elkaar gezet worden. Aangezien in en geen AC TIG apparaat heb en geen aluminium las ervaring heb ik dit door Mischa van Garage 71 laten doen.

Alu laswerk Mischa

Zelf had ik alle onderdelen exact gemarkeerd en voorbereid dus was het een kwestie van ‘even’ in elkaar zetten.

Grote expansietank lassen

Al met al een hele stapel en een mooi stukje vakwerk!

Alu laswerk ronde 1

Aangepaste airco compressor aanzuig adapter

Een van de onderdelen betrof ook een aangepaste adapter voor de aanzuig poort van de airco compressor. Daar had ik namelijk nog een knelpunt.

Knelpunt airco compressor aansluiting

De adapter zou er nog wel op passen achter de fan, maar dan zou er geen koppeling en slang of leiding meer op kunnen.

Geen ruimte voor airco slang en connector

De fan verplaatsen was ook geen optie, want dan zou de hele radiator verplaatst moeten worden. Dus even puzzelen op een nieuwe adapter.

Alternatieve airco adapter

Dat wordt ook een hele onderneming om helemaal te laten maken. Uiteindelijk een universele aluminium airco las / soldeer nippel met schroefdraad 7/8-14 UNF gekocht om zo de originele adapter aan te kunnen passen.

Originele adapter plus universele las adapter

En na wat passen meten, zagen en vijlen had ik een haakse adapter.

Haakse adapter airco suction port

Die Mischa dus zoals gezegd in elkaar heeft gelast.

Adapter airco gelast

Vraagstuk afwerking expansievaten

Eenmaal thuis kwam de vraag op, hoe zal ik de expansievaten afwerken? De lassen zichtbaar en ‘as is’ laten of glad maken?

Las bovenste deksel grote swirl pot

Las bovenste deksel kleine swirl pot

Uiteindelijk heb ik toch gekozen om de bovenrand helemaal glad te maken.

Grote swirlpot afgewerkt

Kleine swirlpot afgewerkt

Dat triggert echter wel weer een nieuwe vraag: Hoe werk ik het aluminium nu af?

Door het lassen en het schuren is de beschermende laag weg. Opnieuw laten anodiseren is te kostbaar. Ik neig er dus naar om de dus maar in een kleur te spuiten omdat het anders toch gaat verweren en een groen/grijzige uitslag gaat geven. Dus dan is de vraag: In welke kleur spuiten? Ik twijfel nu tussen zijdeglans zwart of mat zwart. Diezelfde kleur ga ik dan ook gebruiken voor alle maatwerk steuntjes. Suggesties zijn welkom in een reactie.

Montage van de expansievaten in de auto

Het kleine expansievat is voor de DC/DC converter en de controller. Die komt bovenop de controller te staan. Ik heb hiervoor dichte aluminium blindklinkmoeren en een bijpassend boortje gekocht.Door dichte moeren de gebruiken blijft de controller geheel gesloten en kan er inwendig niks beschadigen door er per ongeluk een te lange bout in te draaien.

Dichte alu blindklinkmoeren

Dus de afdekkap eraf gehaald en na dubbelcheck of er binnenin ruimte was voor de blinkdklinkmoeren de gaten geboord.

DMOC cover eraf en gaten boren

En na erin trekken van de blindklinkmoeren kon het expansievat worden geplaatst.

Controller expansievat geplaatst

De grote expansietank voor de batterijen staat onderaan op de stang van de batterijen bak. Aan de bovenkant was nog wel een extra steuntje nodig.

Steuntje voor batterijen swirl pot

Dat moet in een tweede ronde nog even gelast worden.

Nieuwe adapter voor temperatuur sensor

Wat ook in een tweede ronde moet is de adapter voor de temperatuur sensor. Deze had ik gemaakt uit een stukje aluminium buis en was daardoor erg licht en dunwandig geworden. Daardoor was deze niet op het basis verdeelblok te lassen.

Te lichte adapter temp sensor

Daarom uit een massief blokje aluminium zeskant wat ik nog had een nieuwe gedraaid. Wel met een zitting zodat hij mooi in het verdeelblok valt.

Dat heeft wel wat meer body.

Nieuwe adapter temp sensor

En daarmee is ook dit onderdeel klaar om gelast te worden.

Nieuwe adapter temp sensor gereed

En heeft Mischa dit ook weer mooi gedaan!

Gelast batterijen koel verdeelblok in

Aansluiting blokventiel

Een andere nog openstaande puzzel was die van het thermostatisch expansieventiel ofwel blokventiel van de cabine airco verdamper. Aanvankelijk wilde ik een blokventiel met geïntegreerde solenoïde uit een Tesla gebruiken, maar dat blijkt toch lastig passend te krijgen op mijn verdamper. Daarom gekozen om een losse klep in de leiding te plaatsen en het bij de verdamper behorende expansieventiel gebruiken. Dus dan moet dit nog aan elkaar:

Airco verdamper aansluiting puzzel

De aansluiting dit alleen precies de andere kant op als bij mij de bedoeling is. Dus geprobeerd om de buisjes 180 graden te buigen.

Poging buisjes buigen

Dat pakte niet zo heel lekker uit. Maar opeens had ik een ingeving om het aansluitblok gewoon geheel door te boren.

Door adapter boren

Dat pakte prima uit!

Passend blokventiel

Totdat ik me realiseerde dat de blower daar ook ergens komt en precies in de weg bleek te zitten.

Blower in de weg

Gelukkig kon ik de aansluit buisjes en daarmee het blokventiel net iets onder een hoek plaatsen en daardoor paste het wel.

Blokventiel schuin

Ook dat is weer keurig door Mischa gelast!

Blokventielaansluiting lassen Mischa

Op een afdekkapje en wat isolatiestrips na is de kachel/airco unit nu dan zo goed als klaar.

Blokventiel op kachel Amazon

Proefstukje aluminium TIG lassen

Tot slot mocht ik zelf ook nog een stukje aluminium proeflassen. Viel me niks tegen voor een eerste keer.

Zelf alu lassen

Eigenlijk toch jammer dat ik geen AC/DC TIG machine heb gekocht, maar alleen DC.

1 gedachte over “Aluminium TIG laswerk voor koelsysteem en airco”

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate