Gezocht: tips voor schuifdak of kanteldak combi

In mijn combi zit een schuifdak. Ik herken dit niet als een origineel Hollandia of Coenen dak, maar het lijkt mij een universeel aftermarket ding van een jaar of 25 geleden.

Update: In een Facebook bericht van Volvo Lotte zag ik exact hetzelfde dak voorbij komen. Uit de papieren bij die auto bleek dat het een in 1972 ingebouwd Hollandia dak was.

De jaren 60 Hollandia daken zoals je die in de Amazon vaak van origine ziet hebben dus een wat langere handle overdwars. Het dak in mijn combi zal dan dus een jaren 70 Hollandia dak zijn geweest.

Schuifdak   combi

Schuifdak   combi   buitenkant

Het dak is helaas niet in al te beste staat en sluit in elk geval niet goed.
Eigenlijk wil ik dit dak er wel uit hebben, maar kan nog geen goed alternatief vinden.
De (theoretische) opties:

  1. Dak dichtlassen met een plaat > Lijkt me geen goed idee ivm kromtrekken dak
  2. Geheel dak vervangen > Lijkt me te ingrijpend
  3. Vervangend dak erin wat tenminste zo groot is (90 bij 55 cm)

De derde optie spreekt mij het meeste aan. Er staat op dit moment een origineel dak te koop op Marktplaats maar dat is net te klein en bovendien zijn rubbers dan nog lastig verkrijgbaar en het is maar de vraag of het compleet is.
Beste kans voor optie 3 lijkt mij een huidig aftermarket modern dak.
In mijn zoektocht kom ik echter alleen diverse Webasto daken tegen met een plaat van glas.
Ik wil echter een stalen dak of in elk geval een dak in carrosseriekleur.

Op Marktplaats staat een Rally Amazon te koop met een kanteldak.
Zoiets lijkt me wel wat:

Voorbeeld   Amazon   met   kanteldak

Voorbeeld   kanteldak   closeup
Heeft iemand enig idee wat voor aftermarket dak dat is?

Of zijn er nog andere suggesties/mogelijkheden?
Het gaat er mij vooral om dat ik van het huidige dak af raak. Schuifdak is niet perse nodig, een kanteldak is ook prima.

Reacties zijn hieronder welkom! Alvast bedankt.

12 gedachten over “Gezocht: tips voor schuifdak of kanteldak combi”

  1. hey Lars

    ben je al direct naar webasto gegaan met de vraagstelling? heb al een keer gehad dat artikelen niet meer in hun folders stonden maar dat ze het nog wel verkopen

    mvg

    laurens

    Beantwoorden
    • Nee, nog niet gedaan, goede tip! Ga ik doen. Inmiddels even contact gehad met Webasto en inbouwstation Roosendaal. Ze kunnen misschien nog wel aan een dak met stalen dakplaat komen of wellicht zelfs aan onderdelen om mijn huidige dak weer goed te krijgen.
      Uitdaging is wel dat een vervangend dak net iets kleiner is dus dat er dan een rand in het dak gelast zal moeten worden.

      Beantwoorden
  2. Hallo,

    Ik heb op mijn GT ook een open dak staan. Dat is van carrosseriefabriek Gerard Mudde…
    dat moet ook hersteld worden.

    Als je echt niet houdt aan je open dak, kan je het laten dichtlassen door een EXPERT carrosier.

    Mijn open dak in de p1800 is dichtgelast, en je kan het NIET zien! niets kromgetrokken, maar het was dan ook een TOP-carrossier uit Engeland.

    Beantwoorden
  3. Hoi Lars,
    Ik heb in mijn Duett een schuifkanteldak uit een BMW E32 (oa 320-serie) ingebouwd, maar ook dat is heel veel werk.
    Als alternatief kun je een stoffen vouwdak inbouwen, in de jaren ’70 leverde Webasto en Brittax deze, zijn dus Periodaccessoires.
    Moderne varianten (zelfs electrisch bediend, vind je oa in de Kia Pride, Renault Twingo, Fiat Seicento en VW Polo.
    Voordeel van deze daken is, dat je nagenoeg niet hoeft te lassen (dus ook geen golven in de plaat).

    Succes

    Beantwoorden
    • Dankje Twan! Een stoffen vouwdak is inderdaad periodiek correct en bovendien nu ook verkrijgbaar, maar ik vind het niet strak genoeg in gesloten toestand en bovendien op een combi met z’n lange daklijn ook niet erg mooi.
      Met een regulier schuif/kanteldak is het relief aan de voorkant van het dak er al uit/af en dat geeft al een gek gezicht.
      Ik denk dat ik het moet hebben van oude voorraad stalen schuifdaken. Ik wil sowieso een nieuwe dus dat kon nog wel eens lastig worden. Ik vrees dat ik sowieso een strip in het dak moet gaan lassen omdat het huidige gat vrij groot (lang) is.

      Beantwoorden
  4. Hoi lars.

    De rand die voor het dak van jou gemonteerd zit om de windt te geleiden. Doe je die weg.

    Zoek die voor mijn dak die in mijn c kadett city rider zit. Daar zit ook orgineel zo een rand op maar die mist bij mijn opel kadettje.

    Dus als je die weg doet laat me het dan weten alsjeblieft.

    Groetjes martin

    Beantwoorden
    • Op dit moment ben ik nog volop in de zoektocht naar een vervangende body als nieuwe basis voor mijn project.
      Als ik die gevonden heb, ga ik bedenken wat ik met de huidige body ga doen. Voor mij is het voor het resultaat wat ik ermee wil bereiken teveel werk, maar op zich is hij nog prima te redden. Als ik hem als project verkoop, dan gaat de kap mee. Mocht ik besluiten om hem te slopen, dan kun je de kap overnemen en zal ik je dat laten weten.

      Beantwoorden
  5. Dag Lars, ben je al wat verder in je zoektocht. Ik heb net een jaguar xj6 gekocht en wil een open dakje maar dan alleen van staal, mij lijkt de enige oplossing dit dakje te halen uit een jaguar met schuifdak of heb jij inmiddels een bedrijf gevonden die er een stalen dakje in kan zetten.?

    Beantwoorden
    • Hoi Rob, ja, ik heb besloten om op zoek te gaan naar een andere body als donor voor mijn EV conversie. Er zit voor mij nu teveel werk aan. Ik had bij de hierboven genoemde carroofservice wel een stalen dak gevonden, maar dat was net iets kleiner dan het gat in mijn dak dus dan moest ik sowieso een strip inlassen. Je zou hen dus kunnen vragen.
      Inmiddels heb ik besloten toch door te gaan met mijn body en heb het stalen dak bij Car Roof Service gekocht.

      Beantwoorden

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate