Elektrische Volvo Amazon Combi 2017-03-12T22:13:56+00:00

Na een verkenning in maart 2015 heb ik besloten mijn Amazon combi om te bouwen naar een geheel elektrische auto. In de diverse blogposts zijn alle detailstappen te zien en op deze pagina is een samenvatting en algehele voortgang van de ombouw te zien.

De donorauto: Volvo Amazon combi uit 1967

De-auto---Volvo-Amazon-Combi-uit-1967
Gekocht in juli 2008. De auto had toen al 15 jaar stilgestaan en bij ons dus nog eens 7 jaar.
Donkergroen (kleurnummer 94) is zijn originele kleur en volgens het Volvo archief is hij in april 1967 geleverd in België. Hij is in 1975 geïmporteerd naar Nederland. De auto heeft best wat werk (roestschade), maar een echt significant betere die voldeed aan de eisen was niet tijdig te vinden.

Uitgangspunten ombouw

  • Gewenste range circa 115 km
  • AC motor (voorkeur voor Siemens 1PV5135-4WS14 met DMOC 645 inverter)
  • Met behoud van versnellingsbak (M400 uit een 164 maar met lange pook) en koppeling (mogelijk versterkt)
  • 8 Tesla batterijen met 42 kWh nominaal en max 38 kWh beschikbaar
  • MIA subsidie (=versneld afschrijven) aanvraag gehonoreerd dus zakelijk aantrekkelijk
  • Laadvermogen 500 kg
  • Aanpassing kenteken bij RDW is/lijkt redelijkerwijs haalbaar

Voortschrijdend inzicht

Gedurende het project kom ik op nieuwe ideeën en schrijdt de technologie voort. Inmiddels is er een aantal nieuwe punten bij gekomen:

  • Gebruik van Tesla batterijen met een hogere energie dichtheid (dus meer capaciteit én tegelijkertijd minder gewicht)
  • Implementeren CHAdeMO snelladen
  • Gebruik van een BMS voor monitoren spanning en temperatuur van de batterijen
  • Mogelijkheid tot verwarmen en koelen van de batterijen

Partners

New Electric

Inmiddels heb ik na een prettige kennismaking en een goed voorstel gekozen voor New Electric uit Amsterdam als samenwerkingspartner en leverancier voor de elektrische componenten inclusief ondersteuning voor de ombouw.

New-Electric-logo

Nordicar

Nordicar met hun webshop www.volvo-parts.nl onderdelen partner voor mijn elektrische ombouw project. Nordicar is waarschijnlijk de grootste zo niet een van de grotere onderdelen leveranciers voor nieuwe onderdelen in Nederland.

nordicar_volvo_banner

Gerelateerde blogposts

23 Reacties

  1. Hein de Koning 7 mei 2015 van 14:38- Antwoorden

    Beste Lars,

    Lees dat je een mooie oude Volvo Combi wilt ombouwen naar elektrisch. Op 26 september 2015 organiseren wij een oldtimertour waar meerdere klassiekers aan deelnemen die omgebouwd zijn naar elektrische aandrijving. Weet niet wat je planning is, maar wellicht leuk om aan deel te nemen als je tegen die tijd klaar bent, of om te komen kijken en ervaringen uit te wisselen met de andere deelnemers. Ook komen er wat bedrijven die gespecialiseerd zijn in de ombouw naar elektrische aandrijving.
    Heb vandaag ook je partner in het ombouwen, New Electric, een uitnodiging gestuurd. Uitnodiging was gericht op een elektrisch aangedreven boot, maar misschien is het leuk om samen te komen met jouw project?
    Hoor graag of je interesse hebt. (Website moet nog worden geupdate)

    Met vriendelijke groet,

    Hein de Koning

    • Lars 7 mei 2015 van 14:42- Antwoorden

      Dank voor de uitnodiging! Mijn elektrische combi zal dan nog niet klaar zijn helaas.
      Zou je een lijst kunnen delen van deelnemende elektrische oldtimers?

  2. Hein de Koning 7 mei 2015 van 14:56- Antwoorden

    We zijn nog bezig met uitnodigen, maar tot nu toe hebben we een DS uit 1961, een 2CV uit 1965, een Volvo 245 GL uit 1993 en een (niet echt klassiek maar wel 100% omgebouwde) Smart Roadster. Wanneer je contactgegevens wilt hebben stuur dan even een mail.

  3. Geert 5 juni 2015 van 12:37- Antwoorden

    Dag Lars,

    Kun je iets vertellen over je keuze om de ombouw bij/met New Electric te doen?
    @Hein: ik adviseer je even contact te zoeken met Rebbl in Drachten. Zij hebben onder andere een electrische Kever en T2, en zijn nu voor een klant bezig een HY-foodtruck om te bouwen. Ik verwacht dat die laatste in oktober wel klaar kan zijn, dus dat zou dan een leuke zijn om erbij te betrekken, bijvoorbeeld voor een hapje tijdens een tussenstop?

    Groet, Geert

    • Lars 5 juni 2015 van 14:07- Antwoorden

      Hallo Geert,
      Tijdens mijn verkenning heb ik gekozen voor de Siemens 1PV5135 motor met DMOC 645 controller uit het Azure Dynamics faillissement.
      Hiermee bleven uit mijn shortlist van drie bedrijven alleen New Electric en Rebbl over aangezien zij voor deze combinatie een EMC certificaat hebben om door de RDW keuring te kunnen komen. Keuze voor New Electric is vervolgens ingegeven door de klik met Anne na de kennismaking bij New Electric, het feit dat zij al een Jeep CJ5 hadden omgebouwd met die motor/controller combinatie en hun sterke engineering insteek. Met dat laatste bedoel ik dat ik het idee heb dat New Electric (technische) uitdagingen erg leuk vindt en ze het een sport vinden om steeds een stapje verder te gaan.

  4. Pyt Hollenga 16 juni 2015 van 22:00- Antwoorden

    Hoi Lars,

    Ik las dat je de imperial verwijderd hebt van je combi.
    Als je deze kwijt wil dan zou ik hem wel willen overnemen.

    Groet Pyt

    • Lars 23 juni 2015 van 23:28- Antwoorden

      Hoi Pyt, deze is reeds verkocht. Groeten Lars

  5. Gerard 13 augustus 2015 van 19:14- Antwoorden

    Hallo Lars,

    Erg leuk om je ervaringen te lezen. Ik loop al wat langer met plannen om mijn Volvo 740 om te bouwen naar electrische aandrijving. Het is er helaas nog niet van gekomen. Jou enthousiaste verhaal motiveert mij nog meer om het toch te doen. Een van de dingen waar ik mee zit of direct op het differentieel aansluiten van de elektromotor een goed optie is. Is het mogelijk om eens iets af te spreken? Ik hoor het graag.

    Groet,
    gerard

    • Lars 13 augustus 2015 van 20:48- Antwoorden

      Hoi Gerard, gaaf dat je het ook van plan bent. Direct drive kan wel, maar de reductie / ratio van je differentieel is niet optimaal hiervoor. Daardoor heb je een relatief zware motor nodig. Met DC kan het dan nog eerder dan met AC. Zie ook de toerental berekeningen in mijn verkenning. Je bent welkom om langs te komen, stuur anders even een mail om een afspraak te maken.

  6. Branko 14 september 2015 van 12:26- Antwoorden

    Beste Lars,

    Zelf loop ik al een tijdje te dromen om mijn Combi om te bouwen naar elektrisch. Tot mijn verassing las ik in het clubblad dat jij dit nu echt gaat verwezenlijken. Ik ben dus heel benieuwd naar het verloop van je project !!

    Misschien kan ik je aan onderdelen helpen. Ik heb 2 combi’s staan, 1 volledig gestript als project op kenteken, en 1 slopert zonder kenteken. Ik twijfel nog of ik het project ga afmaken, daarvoor is het plaatwerk van de deuren te “bobbelig” en heb momenteel tijdgebrek. Met name moet de slopert snel de deur uit, en ik ben van plan bruikbare onderdelen op te slaan / te verkopen.
    Als ik je met iets kan helpen laat het dan even weten. (was jij degene waarvan ze je combi in een loods vernield hadden?? ik heb nu dus een rechte body 🙂 )

    Groetjes en succes,
    Branko

    • Lars 19 september 2015 van 20:27- Antwoorden

      Dank voor je reactie. Mooi om te lezen dat er toch vrij veel mensen blijken te zijn die erover nadenken. Mijn vader bouwt zijn combi ook om naar elektrisch en zo ontstaan er steeds meer projecten. Hopelijk pak jij het ook alsnog een keer op. Als je hierover wilt sparren kun je altijd even mailen.
      Ik heb in principe gekozen om met onze eigen combi verder te gaan. Desondanks ben ik vandaag nog gaan kijken bij een auto die een harde(re) basis had kunnen zijn maar dit achteraf toch niet was. Ik heb de hoop op een echt harde en eerlijke body al een beetje opgegeven. Mocht die toch bestaan en jij die te koop hebben ben ik geïnteresseerd en houd ik me van harte aanbevolen. Omdat ik op zich verder nu een complete auto heb en in het verleden ook al wat sedans heb gesloopt, zoek ik vooralsnog geen onderdelen.
      Ps. Degene wiens auto in een loods vernield was is iemand anders.

  7. Robert Jan Schinkel 19 november 2015 van 15:39- Antwoorden

    Dag Lars,

    Ik kreeg va Arjan de Putter de vraag of ik jou even wilde contacten voor een kort interview. Er zijn natuurlijk wat parallellen tussen jouw elektrische Volvo en Arjan’s E-Race te bedenken. Kan ik één dezer dagen even contact met je opnemen? Alvast bedankt!

    Groet,
    Robert Jan Schinkel

    • Lars 19 november 2015 van 15:45- Antwoorden

      Leuk! Ik heb je inmiddels gemaild.

    • Lars 14 december 2015 van 12:57- Antwoorden

      Thanks, ik heb de video meteen even ingevoegd. Mijn Zweeds is niet zodanig goed dat ik het begrijp, maar leuk om te zien. Lijkt me wel een low budget ombouw aangezien er loodaccu’s gebruikt worden. Voordeel in Zweden van de A-tractor is dat er geen/weinig eisen worden gesteld.

  8. kees 15 december 2015 van 12:13- Antwoorden

    Ik heb al eens een electrische eend gezien, die zijn interessant wegens hun gewicht, en gemak voor ombouw, de volvo is van
    zichzelf toch best zwaar

    anderen deden een oude motor van een hefttruck gebruiken, gezien dat je maar 28 kw gebruikt kan een motor die lichter weegt interessant zijn.

    Een goede omvormer die de signalen maakt voor de drie fase motor is belangrijk voor het rendement.

    vrg kees

    • Lars 15 december 2015 van 21:13- Antwoorden

      Een Volvo is inderdaad relatief zwaar en de motor en controller die ik gebruik naar verhouding ook zeker. Er zijn lichtere motoren met ECM certificering voorhanden. Een oude heftruck motor valt voor mij af omdat je dan nauwelijks (lees duur) een aangepast kenteken kunt verkrijgen.
      De motor en controller die ik gebruik zijn afkomstig uit het Azure Dynamics faillissement. Deze waren bedoeld voor de Azure Transit Connect Electric. Deze had ook een 28 kWh batterypack en een range van 90 kilometer met een vergelijkbaar gewicht. Hierdoor heb ik een high-end motor en controller voor een regulier doe-het-zelf budget. Ik heb eerlijk gezegd geen idee van het rendement van de setup. Leuk punt om nog eens nader in te duiken.

  9. kees 16 december 2015 van 12:20- Antwoorden

    Rendemant van moderen electromotor kan wel meer dan 90 procent bedragen soms zelfs 98 procent, vreemd van de hefttruck motor is ook gewoon electrisch die ik bedoel.

    Ter vergelijking een benzinemotor komt niet verder dan 30 procent rendemend en een diesel niet meer dan 60 (moderne).

    En electromotor van 28 kiliowatt heeft veel meer koppel dan een benzinemotor van veel hoger vermogen, heb eens een filmpje gezien van een elcetrische eend die scheurde met rokende banden weg met veel kleinere electromotor, stond ergens op youtube.

    hier

    https://www.youtube.com/watch?v=LGOJCJrYCW4

    en hier

    https://www.youtube.com/watch?v=LNZN72DKytg

    goed leesvoer en waarom een dc motor beter is.

    http://www.asahi-net.or.jp/~MR5T-OKB/2ev-e.html

    vrg kees

    • Lars 18 december 2015 van 11:56- Antwoorden

      De “waarom een DC motor beter is”, onderschrijf ik niet. Ja, een DC motor heeft voordelen zoals een enorm koppel vanaf stilstand, maar heeft zeker ook nadelen. Zie ook het artikel van Rebbl AC or DC: 20 important arguments to consider
      Ze schrijven onderaan bij de nadelen:

      the specifications of most DC motors are optimistic, and only valid to a max. load of 1 hour, and with the right RPM, and reasonable to good airflow in the motor compartment.

      Daar komt bij dat regeneratief remmen moeilijker te implementeren is. Tot slot is AC intrinsiek veiliger dan DC. Als een AC controller ‘op hol’ gaat valt de motor stil terwijl hij bij DC dan juist volgas geeft.
      Tot slot is AC efficiënter maar helaas wel duurder.
      Ik denk dat het lastig is om een objectief en absoluut antwoord te geven of AC of DC beter is. In elk geval heeft AC mijn voorkeur.

      Wat betreft de heftruck motor, je kunt niet zomaar een motor pakken en die inbouwen. Althans niet als je de auto na ombouw wilt laten keuren voor gebruik op de Nederlandse weg. Dan moet je aan allerlei eisen voldoen. Zie ook mijn uiteenzetting m.b.t. het kenteken in mijn verkenning.

      Overigens kan ik me voorstellen dat je bij het ombouwen van een eend weer heel andere keuzes zou maken, temeer omdat deze een stuk lichter is. Wel gave filmpjes!

  10. ijpelaar 18 december 2015 van 14:00- Antwoorden

    beste

    Allemaal heeft het voor en nadelen, een dc motor gaat inderdaad vol gas als mosfets doorslaan, de ac maakt dan sluiting en blaast zekering op, maar er zijn ook dc motoren met 3 fasen zonder koolborstels, deze zijn ook ac eigenlijk maar met voordeel van dc koppel.

    hier een filmpje van zo,n motor, en ja zelf gebouwd heel indrukwekkend.

    De ac motoren van tegenwoordig zijn al veel beter geworden als jaren terug vooral de techniek in het anker maar omzetten kost nog steeds wat verlies.

    Maar leuk zo,n gesprek, zo leren we beide weer wat.

    Een bldc motor, een kleine van 15 kw, daar gaat je fiets wel mee vooruit, en of een trike. deze zijn ook ac motoren met DC koppel.

    https://www.youtube.com/watch?v=exJB4CINHs8

    en een zelfgebouwde 11.5 Kw versie van hout, indrukwekkend om te zien en knap.

    https://youtu.be/j53FIHP3bPw

    Je hebt wel leuk project, ik ook de 164 heeft erg veel roest op de bodem, slecht onderhoud, rem vast voor, bak kapot, maar goed weer leuk om te maken.

    vrg kees

  11. marcus rolloos 1 februari 2016 van 19:52- Antwoorden

    Beste Lars,

    leuk dat je een Volvo doet. Ken je de E-Volvo van Martijn Hendriks? succes ermee. ik heb wel wat ervaring met Curtis systemen.

    gr
    Marcus Rolloos
    http://www.deodrive.nl

    • Lars 1 februari 2016 van 20:30- Antwoorden

      Dank voor je reactie. Jazeker ken ik de 240 van Martijn, ondermeer van zijn presentatie bij ATC. Ik gebruik zelf de DMOC 645 controller die bij de Siemens motor hoort.
      Zat net even op jullie site te kijken, ook gaaf! Zijn de modellen die jullie als waterstof auto leveren respectievelijk bij Renault en Mercedes ook als elektrisch voertuig met batterijen te koop? Of moeten jullie die ook eerst ombouwen naar überhaupt elektrisch?

  12. ulf hultberg 31 december 2016 van 18:24- Antwoorden

    Hello
    By accident I saw yours EV combi.
    Just want to inform you that I converted same car 1995, over 20 years ago, and it works still ok.
    So I think you have chosen the right car to convert.
    With Li 200Ah, 25 kwh it can run about 150-200 km on one charge.
    For longer distances I use a charger on a wagon behind the car, then it is hybrid and goes as long
    as I want. The carger runs on rapsoil.
    I wish you good luck with yours EV and if you need any tips from an old man, dont hestage to ask.
    Amazon wagon EV Ulf Hultberg

Laat een reactie achter