Rechter deuren afgehangen en begin wielrand

Eerder deze week heb ik het spit aangepast en de deur rechtsachter erin gehangen. Toen werd al duidelijk dat hij beter afgehangen moest worden.

te   grote   kier   deur   rechtsachter

De achterdeur heeft echter maar weinig stel mogelijkheden. Je kunt hem alleen dieper naar binnen of verder naar buiten zetten, maar niet in de voor/achter richting.

Gelukkig kreeg ik op het VolvoKV forum een aantal goede tips:

  • Je kunt het buitenrandje van de B-stijl wat richten zodat de ruimte mooi verdeeld wordt over de voor,- en achterdeur.
  • Wellicht passen de scharnieren van de deuren die eruit kwamen beter.
  • Je zou het hele scharnier kunnen richten onder een pers en daarna eventueel met vulplaatjes de detail uitlijning doen.
  • De opbouw volgorde is van achter naar voor, dus eerst de achterdeur, dan de voordeur, dan het scherm.

Dat laatste had ik toevallig dus al gedaan omdat ik met het plaatwerk bij de achterdeur bezig wilde. Anders had ik dat niet geweten en was ik denk ik vooraan begonnen.

Optie 1: andere scharnieren

Eerst maar eens de makkelijkste optie uitgeprobeerd, de andere scharnieren erop. Nu had ik de scharnieren laten zitten die al op de nieuwe deur zaten. Bij het loshalen brak de middelste bout. Gelukkig kon ik er een houtdraadbout op lassen en ging het restje er zo vrij makkelijk uit.

bout   opgelast   op   afgebroken   boutje

Daarna de andere scharnieren erop gezet en de deur weer gemonteerd. Dat paste meteen al een stuk beter.

deur   RA   met   originele   scharnieren

Ook de nieuwe (NOS) rechter voordeur erin gezet en de kieren waren meteen al mooi.

kier   rechts   nu   mooi

Nog iets fijn afstelling nodig, desnoods door het verbuigen van het randje van de B-stijl. Ook meteen het oude voorscherm er maar even bij gepakt om te passen en de buitendorpel erop gezet. Dan begint het meteen al wat te lijken.

rechterkant   tijdelijk   opgebouwd

De passing van het voorscherm was echter nog niet ideaal. Het zou aan het scherm kunnen liggen, maar ook aan de binnenschermen. Ook hier komt een nieuw (ook New Old Stock) voorscherm op. Die ga ik eerst maar even ophalen en daarmee de boel passend maken. De dorpel sloot nog niet ideaal aan. Het leek wel of de deuren niet even hoog zijn.

uitlijning   buitendorpel   rechts

Ik heb op de voordeur ook nog even de bovenste sierlijst gemonteerd om de uitlijning echt goed te kunnen zien en hem nog iets hoger gehangen. Nu hang de voordeur eigenlijk perfect. Daarom heb ik uit 2 mm plaat even een hulpstuk gemaakt zodat ik de scharnieren altijd weer snel in deze positie kan monteren.

hulpstuk   scharnieren   rechtsvoor

Ook handig als de boel straks in kleur gespoten is.

Wielrand rechtsachter

Nu de deuren hangen, kon ik verder met de wielrand rechtsachter. Het reparatieplaatwerk is alleen voor de buitenkant en de rand op de binnen wiel bak. Het stripje bij de instap moet je zelf eraan maken.

opvulrandje   wielrand   voorste   deel   rechtschter

Dat blijkt nog niet eenvoudig. De kier tussen de deur en het onderliggende plaatwerk waar dit stripje op vast komt is eigenlijk te groot. Wellicht als gevolg van krip van het oplassen van een nieuw stripje bij een vorige restauratie.

gelijkmatige   kier   bij   deur   RA

Toch moet hij wel goed aanliggen op dat onderliggende randje om geen vochtophoping te krijgen en überhaupt goede proplassen te kunnen maken. Bijkomende complexiteit is dat de wielrand rond loopt. Het stripje moet deze ronding van zichzelf al goed volgen. Als je hem er namelijk met de uiteindes in drukt, wordt de kier met de deur alleen maar groter. Die buitenbocht zou je dan weer moeten rekken, maar die techniek heb ik niet voldoende in de vingers. Tot nu toe twee stripjes gemaakt die niet goed genoeg waren.

stripje   met   te   grote   kier

Hopelijk is drie keer straks scheepsrecht.

Olie bijgevuld Amazon sedan

Ook nog even een makkelijk klusje gedaan om de dag af te sluiten en olie gepeild en bijgevuld van onze Amazon.

olie   gepeild   en   bijgevuld

Nieuwsbrief van Lars

Vandaag is mijn eerste “Nieuwsbrief van Lars” verstuurd over oude Volvo’s en meer, onder andere ‘op de Mommenhoeve’, mijn inspiratie en dingen die ik steun. Hij is te bekijken via http://eepurl.com/b4KaAf en aanmelden kan bovenaan op deze pagina aan de rechterkant.

Open dag Carrosseriebouw Jansen

Dit weekend (18 en 19 juni) is het open dag bij Carrosseriebouw Jansen (die ook mijn auto gaan stralen en spuiten). Ik ga morgen zeker weer even kijken. Was vorig jaar ook erg leuk, een aanrader. Meer informatie in het Facebook event ‘Open huis 2016 bij Carrosseriebouw Jansen‘.

Update: een kleine impressie

open   dag   Jansen   2016

In epoxy gespoten body, die plaatselijk ook geschoopeerd was.

auto   in   epoxy

Een prachtig gespoten body/auto.

auto   gespoten

En een mooie auto met veel handgevormd plaatwerk in de werkplaats.

prachtig   handwerk   plaatwerk

En nog veel meer! Een aanrader om even een kijkje te gaan nemen in Wesepe.

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate