Bumperbevestiging combi zit erop, nu goed

Eerder deze week had ik de rechter bumpersteun houder er al opgelast. Hierbij had ik de nog originele houder aan de linkerkant in combinatie met de trekhaak als uitgangspunt aangehouden. Daarna ook de linker eraf geslepen.

linker   bevestiging   bumpersteun   eraf   geslepen

Daar moest sowieso het uiteinde van de balk vernieuwd worden.

uiteinde   balk   links   gerepareerd

De bumperbevestiging had ik al als kopie van de rechterkant voorbereid. Dit paste alleen niet lekker. Na nog eens nameten bleek de rechter qua links/rechts orientatie toch net niet goed te zitten. Blijkbaar was de originele bumperbevestiging scheef komen te staan. Daarop de rechter toch maar weer helemaal los gehaald. Dat was nog niet eenvoudig, met andere woorden, hij zat goed vast. Het voordeel was dat ik de binnenzijde van de balk alvast kon voorzien van wat vet.

open   kokerbalk   behandelen   met   Mike   Sander   vet

Intermezzo: Kijken bij een politie editie combi

politie   amazon   combiEen paar dagen geleden had ik een Amazon combi uit 1969 te koop gezien (toen nog voor 3750 euro). Het betrof een modeljaar 1969 politie editie met veel opties zoals overdrive, airco, cruise control en LPG.

Dat bleef ik een interessante auto vinden. Niet als nieuwe basis voor mijn elektrische combi, maar gewoon als auto voor erbij. De verkoper gaf aan dat de auto laswerk had. Ik hoopte dat dat mee zou vallen.

Helaas deed dat het in de praktijk niet. Toen bij in 1996 naar Nederland kwam vanuit Noord Zweden was het een keiharde auto. Vol zand, maar zo goed als geen laswerk. Hij is toen opnieuw gespoten. Helaas heeft 20 jaar Nederlands klimaat hem geen goed gedaan. Op afstand is het best een mooie auto.

politie   combi   bekeken

Van dichtbij heeft de auto echter inderdaad veel laswerk. Aan het front, de voorschermen en achterklep niet, die zijn al eens vervangen, maar aan de rest wel. Ik heb hem toch maar niet gekocht. Voor mij een te grote kans dat het een te groot project wordt voor “even tussendoor” als je eenmaal begint. Dan zou het een te vertragende impact hebben op mijn elektrische combi. Maar zoek je een leuk project en een bijzondere auto qua historie en opties is het zeker een aanrader. Je moet wel kunnen lassen. Hij staat nu voor 3350 op Autoscout24.

Mij sterkt het in elk geval in de gedachte om mijn eigen combi helemaal tip top te maken. Een kant en klare auto kopen leek een aantrekkelijke optie, maar deze combi laat zien dat het in 20 jaar dan weer stevig achteruit kan gaan.

Verder met de bumper bevestiging

Een nieuw bovenkantje gemaakt voor de balk uit 1,5 mm plaat en ingespoten met zinkspray.

nieuw   dekseltje   balk

Erin gelast

dekseltje   erin   gelast

En afgeslepen

dekseltje   afgeslepen

Proplassen bumpersteun houder

Daarna de linker houder in elkaar gezet.

in   elkaar   lassen   linker   bumperhouder

proplassen   bumper   bevestiging

Vervolgens na het afslijpen met de trekhaak als referentie aan de slag om ze goed te positioneren.

trekhaak   als   referentie

Dat werkte echter niet, want de zijkanten van de trekhaak bleken niet goed haaks te staan. Daarom toch maar gewoon op basis van meten, hechten en nameten de houders op de juiste plek gezet.

meten   en   hechten   en   weer   meten

Daarna aflassen en de trekhaak past er prima tussen.

trekhaak   passen

Tot slot alles afgeslepen en nu zitten de bumperhouders er mooi symmetrisch en haaks op.

bumperbevestiging   combi   gerepareerd

Op naar het volgende.

 

 

1 gedachte over “Bumperbevestiging combi zit erop, nu goed”

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate