Mike Sander Fett voor antiroest behandeling holle ruimtes gekocht

Zelf vind ik de producten van Caprotech erg fijn werken als corrosie bescherming. In het bijzonder de RX5 als roestomvormer en de RX10 (desgewenst op kleur, zie mijn overzicht Volvo kleur naar RAL kleuren). Voor holle ruimtes gebruikte ik RX5 met daarover RX7. Toch wilde ik altijd nog eens wat anders proberen: Mike Sanders Fett. Op het Volvo Klassieker Vereniging forum kwam ik een startset tegen die een mooie aanleiding gaf om dit met de EV combi echt maar te gaan doen.

Mike   Sanders   Fett

In diverse tests komen de vetten echter zeer goed uit de bus als het gaat om roestbescherming in holle ruimtes. De meest bekende en veelomvattende test is “Der Rostschutstest van Oldtimer Markt“.

Der   Rostschutztest   Oldtimer   Markt

In deze test worden de resultaten gepresenteerd van 28 verschillende anti-roest middelen.
Deel 1: resultaten na één jaar (Duitstalige PDF)
Deel 2: resultaten na twee jaar (Duitstalige PDF)
Deel 3: resultaten na vijf jaar (Duitstalige PDF)

Helaas zijn de producten van Caprotech niet getest, dus ik weet niet hoe die zich verhouden tot de  testresultaten. De hele top 5 wordt ingenomen door de “vetten”, daarna volgt een hele reeks op was basis.

testwinnaars   anti   roest

De nummer 1 uit de test, Timemax was eerst niet als doe-het-zelf product verkrijgbaar en daardoor erg kostbaar. De nummer 2 is naar verhouding goedkoper en doet volgens de test niet veel onder voor de testwinnaar alleen kruipt hij heel iets minder. De top 5  bestond uit:

  1. TimeMax
  2. Mike Sanders
  3. UBF 2000
  4. Siegafett
  5. Fluid Film

Een nadeel van Mike Sander Fett is de verwerkingstemperatuur van 120 graden. Dit maakt het wat lastiger om het aan te brengen. De omgeving mag niet te koud zijn en ook je gereedschappen moet je goed op temperatuur houden. Ook moet je met dikke handschoenen werken om de dingen nog aan te kunnen pakken.

Tegelijkertijd is dat ook een voordeel. In tegenstelling tot een product als Fluid Film wat je bij kamertemperatuur kunt verwerken, druppelt overtollig vet op een hete dag minder uit de auto.

Mocht je dit niet helemaal willen, dan is was een betere optie. De keuze tussen vet of was laat echter zich vooral bepalen door de toestand van de holle ruimtes. Was heeft een strakkere en minder aangetaste basis nodig om goed te kunnen werken terwijl vet de roest als het ware verdrinkt en op warme dagen nog kruipt en zo actiever door blijft werken.

Welk middel dan onder het vet?

In mijn geval ga ik de dorpels waarschijnlijk nog openmaken en vervangen. Al moet ik zeggen dat ik na het lezen van de werking en testresultaten van het Mike Sanders Fett de eventueel aanwezige oppervlakteroest ook wel kan laten zitten.

Maar goed, voor de holle ruimtes die tijdens de restauratie nog toegankelijk zijn heb ik nog de mogelijkheid om na het lassen nog een coating aan te brengen. In de Duitse test komt na de vetten en wassen Owatrol olie en Owatrol CIP als eerste naar voren op de 13-de plek.

Owatrol   CIP2

Daar waar ik er nog bij kan, ga ik de holle ruimtes dus maar met Owatrol CIP behandelen en als het eenmaal afgesloten is verder conserveren met Mike Sander Fett.

Update: Na telefonisch overleg met Mike Sander bleek dat je juist het beste geen onderlaag aan kunt brengen, maar gewoon het vet rechtstreeks op het metaal. Anders voorkom je dat het vet de eventueel aanwezige roest kan verzuipen en van de andere coating af glijdt. Hij gaf aan dat je het beste de ruimtes waar je nog even bij kunt met een kwast vol kunt zetten met vet. Met aflassen daarna wel bedacht zijn op smeulen van het vet.

De niet holle ruimtes, dus de onderkant en binnenkant van de bodem doe ik nog steeds gewoon met RX5 met daar overheen RX10 in kleur of ik laat alles in de epoxyprimer spuiten met daar overheen 2K lak.

Update

Inmiddels heb ik op basis van de tip van Rob een tweedehands frituurpan gekocht op Marktplaats voor weinig. Prima ding, met aftapkraan om de spuit makkelijk te kunnen (bij)vullen.

aftapkraan

En met een prima temperatuur instelbereik om het Mike Sanders vet mooi op 120 graden te kunnen krijgen.

goed   instelbereik   temperatuur

 

22 gedachten over “Mike Sander Fett voor antiroest behandeling holle ruimtes gekocht”

  1. Corrigeer me als het niet klopt Dries, maar als ik het goed heb droogt Fluid Film niet op. Ik zoek een primer/verf om het blanke staal van met name de binnendorpel te behandelen na het lassen. Zodra de dorpel dan weer dicht is doe ik de behandeling met Mike Sanders Fett als hoofd bescherming. Maar als ik de werking en kwaliteiten van het Mike Sanders Fett zo lees, is die opdrogende primer/verf niet eens perse nodig en kan het vet over het blanke (desnoods al aangeroeste) staal. Maar ik bouw het liever op met blank, dan coating die uithardt en dan vet. Ik gebruik dus nummer 2 en 13 uit de test.

    Beantwoorden
  2. Daarom heb ik dus ook een voorkeur voor Mike Sanders Fett boven Fluidfilm. Doordat het vet pas echt vloeibaar en verwerkbaar is bij 120 graden drupt het minder op een zomerdag dan de Fluid Film die je bij kamertemperatuur verwerkt, maar het kruipt wel.

    Beantwoorden
  3. Hoi Lars,
    Allereerst zou ik de te lassen holle delen vóórdat je ze dichtlast voorzien van een roestwerende primer WAAR DOORHEEN GELAST KAN WORDEN.! Dit kan ook op alle proplasnaden!
    Ik heb hiervoor BLOXIDE gebruikt, dit is op aluminiumbasis en verbrand niet tijdens het lassen, is wèl geleidend, dus eigenlijk het bèste dat je kunt hebben. Men claimt zelfs dat de lasverbinding daardoor bèter wordt dan zónder
    Daarna inderdaad conserveren met zoiets als Mike Sanders.
    Op Ebay-duitsland wordt ook staalkabelvet “Seilfett” verkocht voor dit doel.
    Zelf maak ik altijd een mengsel van Bitac, tectyl, Seilfett en lijnolie dat ik verhit tot kookpunt en dan in de holle ruimtes spuit. Door de afkoeling op het plaatwerk blijft het prima “hangen” , loopt er niet uit op warme dagen èn bouwt in één keer een dikke laag op. Suc6 twan.

    Beantwoorden
    • Dank voor die aanvulling, goed punt! Ik gebruik voor de op elkaar vallende vlakken tot nu toe Mahotec Inox spray. Dit is op basis van RVS / edelmetalen. Zal me ook eens verdiepen in Bloxide.
      De Owatrol CIP is dan ook meer bedoeld voor na het lassen van de binnendorpel voordat de buitendorpel er overheen gaat. Maar goed, ik realiseer me nu dat bij het proplassen van de buitendorpel de Owatrol in de koker toch ook weer te heet zal worden en kan verbranden of smelten. Misschien dan toch maar gewoon de kokers inspecteren, als het even kan zo laten en dan behandelen met Mike Sanders Fett. Scheelt ook een hoop werk qua dorpels opnieuw opbouwen. Aan de buitenkant zien die er nog prima uit.

      Beantwoorden
  4. Goed nieuws: de spullen van Mike Sander zijn sinds kort makkelijker verkrijgbaar in Nederland. Ik was zelf op zoek naar het beste roestbeschermingsmiddel voor mijn Peugeot 404 uit 1970, mijn Citroën 2cv6 uit 1981 en mijn Peugeot 205 Cabriolet uit 1988. En kwam ook bij Mike Sander uit. En nu verkoop ik het.
    Hier vind je vijf gebruikerservaringen: http://www.mikesander.nl/gebruikerservaringen/. De beperkingen van het product worden er ook genoemd.

    Auke Schouwstra

    Beantwoorden
  5. Ik dacht voor verwerking van Mike Sanders ook een goedkope friteuse te vinden op Marktplaats, maar helaas vind ik ze niet met een aftapkraan.
    Rob en Lars, welk merk en model friteuse hebben jullie in het verleden gekocht? Dan kan ik wat gerichter op zoek gaan naar een zelfde friteuse(met kraantje).

    Beantwoorden
    • Dat was een friteuse van Delonghi. Echter toen puntje bij paaltje kwam en ik heb van zolder wilde halen om te gebruiken was hij stuk en heb ik de goedkoopste frituurpan in de buurt via Marktplaats gekocht. Gewoon gieten ging ook prima. Het is toch al opletten en een geklieder.

      Beantwoorden

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate