Assen gedemonteerd en stuurstang en plaatwerk gekocht

Nu de body in het spit hangt heb ik meteen de assen gedemonteerd om te zorgen dat ze wat minder plaats innemen en om ze op te kunnen knappen. Wat een roestige en stoffige rommel en wat kan dat muurvast zitten.

demonteren   assen   combi

De rechter kroonmoer en remtrommel wilden echt niet meewerken. Uiteindelijk heb ik de moer aardig moeten verzwakken en toen ging hij los. Gewoon met kruipolie en heet stoken lukte het niet.

kroonmoer   links

Ook de trommel zelf zat erg vast. Gelukkig heb ik een originele Volvo trommeltrekker en uiteindelijk kwam hij los. Echter zelfs nadat de conische klemming los was, werd hij nog aardig tegengehouden door de remvoeringen die niet teruggesteld wilden worden.

De ander kant ging een stuk makkelijker. De kroonmoer zat zelfs losjes wat bleek te komen doordat deze een breuk had.

gebroken   kroonmoer

Gelukkig lieten die remschoenen zich wel terugstellen en was de trommel er zo af.

De voortrein heeft veel bouten die vast kunnen zitten, maar met wat geduld en gepast geweld ging alles los, zelfs de onderste draagarm bout. Ik heb nu dus een stapel op te knappen draagarmen.

op   te   knappen   draagarmen

Met de oude fusees, veren, stuurstangen en oude schokbrekers die nog in bruikbare staat waren heb ik gelukkig al iemand een plezier kunnen doen.

overgebleven   vooras   delen

De oude remklauwen (enkel systeem) en oude remschijven zijn ook gratis beschikbaar voor de liefhebber.

inruil   remdelen

Ze zijn niet meer bruikbaar, maar nieuwe delen zijn vaak op ruilbasis te koop. Heb je er wat aan? Stuur even een mailtje. Update: klauwen en schijven zijn vergeven aan Volvo Lotte.

Gezocht: gereviseerd (of nieuw) subframe

Mijn voortrein/subframe bleek aan de linkerkant niet meer helemaal goed te zijn en er is al eens aangelast.

te   repareren   subframe

Op zich nog wel op te knappen, maar als iemand een kant en klaar gereviseerde heeft liggen, dan is dat wellicht ook interessant. Tips en aanbiedingen zijn welkom. Op de afgelopen Volvobeurs heb ik er wel wat zien liggen, maar toen wist ik nog niet dat ik hem wel kon gebruiken. Als ik niks kan vinden, ga ik deze gewoon opknappen.

Update: gereviseerd subframe gevonden.

Oud type stuurstang mét stuurslot

Verder kwam ik op Marktplaats een bijzondere stuurstang tegen. Eentje met het oude type stuurstang (dus niet gedeeld), maar wel met stuurslot.

stuurstang   oud   type   met   stuurslot

Deze komt volgens mij van een modeljaar 1968 auto voor de export markt. Een deelbare stuurstang past vermoedelijk niet naast mijn accubak en op deze manier heb ik wel stuurslot.

Origineel Volvo plaatwerk voor dorpels en wielranden

Tot slot heb ik bij de shop van de Volvo Klassieker vereniging plaatwerk gekocht voor het vervangen van mijn dorpels en wielranden. Zij hadden nog originele Volvo wielranden:

  • links, voorste deel 615014 en achterste deel 615012
  • rechts, voorste deel 615015 en achterste deel 615013

Tevens met de originele Volvo mallen geproduceerde buitendorpels (links, 653018 en rechts, 653019).

origineel   Volvo   reparatieplaatwerk

Ook een set nieuwe bouten gekocht voor de achteras bevestiging.

Nu aan de slag met het repareren van de body.

3 gedachten over “Assen gedemonteerd en stuurstang en plaatwerk gekocht”

    • Ah, toch een Zweed. Dacht dat het alleen voor de USA export markt was. Dan toch iets minder zeldzaam, maar niet minder fijn om te hebben gevonden. Dank!

      Beantwoorden

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate