Volvo Amazon combi in kantelbrug gehangen

Nu het laswerk aan het dak klaar was en ik de elektromotor en versnellingsbak weer gedemonteerd had, was het tijd om de body in het spit te hangen wat ik geleend heb.

Eerst voor omhoog. In de motorruimte zit hij vast op de bevestigingspunten van het stuurhuis en hulpstuurhuis.

voorkant   in   spit

Aan de binnenkant zit hij met een hulp balk geschroefd aan de deurvang bevestiging.

bevestiging   voor   binnen   aan   deurvang

Daarna was de voortrein er zo onderuit en hing de voorkant al in het spit.

voorkant   omhoog   in   spit

Achter was het een heel stuk lastiger, met name omdat de achteras er erg lastig onder vandaan ging. Uiteindelijk heb ik van de bovenste draagarm aan de linkerkant de bout doorgezaagd en doorgeslepen.

achteras   loshalen

Daarna ook de achterkant omhoog. Hij zit achter vast op de plek van de scharnieren van de onderste achterklep en een steunbalk op de plek van de achterdeur slotvangers.

bevestiging   spit   achterkant

Gelukkig niet aan de bumpersteunen zoals doorgaans het geval is, want daar zit nog teveel werk aan om de auto aan op te kunnen hangen. Daarna kon ik hem soepel ronddraaien.

body   combi   in   kantelspit

Ik heb in de garage precies genoeg hoogte om hem helemaal te kunnen draaien. Nu kan ik mooi al het laswerk aan de onderkant doen. Vraag is nog wel of ik de dorpels en wielranden zo laat of dat ik deze opnieuw doe.

dorpel   verbeteren   of   niet

Er is al eens aan gewerkt en dat zit er niet heel mooi in. Bovendien heb ik op de afgelopen beurs al nieuwe binnendorpels gekocht. Uiteindelijk is het waarschijnlijk op het totaal niet eens heel veel extra werk.

Daarna ga ik de bodem denk ik toch maar helemaal laten stralen. Dan is hij brandschoon en kan ik eventueel nog aanvullend benodigd laswerk doen en hem daarna behandelen met RX5 en RX10 in kleur.

4 gedachten over “Volvo Amazon combi in kantelbrug gehangen”

  1. Hoi Lars,
    Je kunt de straler geen groter plezier doen door ‘m de auto “AAN HET SPIT” aan te leveren, heb ik met m’n Duett ook gedaan.

    Beantwoorden
    • Was ik voor het laten stralen van de bodem sowieso al van plan. Qua buitenkant weet ik de aanpak nog niet. Ik overweg stralen, vlamverzinken en epoxy maar ben er nog niet uit. Ben nog huiverig voor vervorming, zeker gezien het open dak. Maar misschien moet dan eerst het dak worden geplaatst en daarna nogmaals de kantelbrug in. Wel een goed idee om eventueel ook het laten stralen van de buitenkant vanuit het spit te laten doen. Ik zal dit kortsluiten met de straler en dan de logistiek/werkvolgorde erop aanpassen.

      Beantwoorden
  2. Ha Lars!

    Ik volg je vorderingen op de voet.

    Wellicht is ook voor jou een trilbeitel (Bouwmarkt / Action / Aldi) een goede oplossing om de onderzijde van bitac en unterbodenschutz te ontdoen. Werkt bij mijn PV prima.

    Verstand op nul en een weekendje (of 2) doorbijten …

    Afhankelijk van de kostprijs van het stralen, wellicht snel wat euro`s verdiend die je aan andere zaken kan aangeven.

    Op youtube staan een aantal fimpjes.

    met vriendelijke groeten,

    Cander van der Veer

    Beantwoorden
    • Leuk dat je het volgt! Ik heb zelf een pneumatische pakkingschraper en dat gaat best goed zolang de tectyl vrij hard en dik is. Bij mij zit er echter maar een heel dun en relatief plakkerig laagje op. Dat gaat bijna nog het makkelijkste met een staalborsel op de slijptol maar dat heeft een enorme rommel. Offerte die ik nu heb is stralen van de bodem voor 150 tot 250 euro (afhankelijk van of ik de binnenkant van de bodem laat meepakken en of de tectyl er makkelijk af gaat). Daar komen nog wel de kosten voor het huren van een autotrailer bij, maar dan nog vind ik het niet echt duur en het scheelt een hoop werk en rommel en waarschijnlijk met een beter resultaat.

      Beantwoorden

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate