Siemens elektromotor en controller opgehaald en gepast

Vandaag was ik bij New Electric in Amsterdam om twee Siemens elektromotoren en twee controllers op te halen. De ene komt in mijn conversie, de andere in de combi van m’n vader die dezelfde ombouw gaat doen.

aangepaste   Siemens   motoren

Ook nog weer de nodige input gehad van New Electric op het gebied van interactie tussen het 12V en hoogspanning systeem, laadstrategie, bekabeling en mogelijkheden voor meters en displays.

Thuis hielp m’n zoontje met uitladen. Omdat de motoren bijna 90 kilo wegen, til je die niet eventjes op.

thuis   uitladen

Daarop meteen even een versnellingsbak eraan gehangen. Voor nu nog even een M40 omdat ik die klaar had liggen, maar later komt er bij mij een M400 achter.

versnellingsbak   eraan

En natuurlijk gelijk even passen hoe het uitpakt. Hiervoor kan ik mooi nog even mijn oude donor auto gebruiken.

bak   en   motor   erin   hangen

De set heb ik even op het gevoel gepositioneerd en de bak met een krik omhoog gedrukt. De uitlijning met de oorspronkelijke motorsteunen lijkt aardig gunstig uit te pakken.

uitlijning   motorsteunen

Ik denk dat het wel gaat lukken om een dikke stalen ophangplaat als ‘motorsteun’ te gebruiken en dan links en rechts aan de achterkant klossen erop. Zo moet het wel lukken om dan de originele motorrubbers en motorsteunen op de voortrein te gebruiken.

Daarna ook nog even gekeken hoe de controller erin zou kunnen.

positionering   DMOC

Het goede nieuws is dat hij een stuk compacter is dan mijn kartonnen dummy die ik had gemaakt. Wat nog wel lastig is, is het feit dat er vrij korte kabels aan zitten die aan de motor aangesloten moeten worden en eigenlijk niet te verlengen zijn.

Hierdoor valt bijvoorbeeld de plek van de oude kachel en accu af. De beste plek lijkt nu toch tegen het schutbord aan. Dan ga ik echter wel mijn remleiding verdeelblokje op een andere plek zetten. Wel moet ik dan gebruik maken van het enkele remsysteem met een externe rembekrachtiger.

Er lijkt dat ruimte over te blijven voor een ‘box’ van circa 70 bij 50 centimeter met een hoogte van circa 30 centimeter. Dit zou ruimte bieden aan 30 tot 34 accu cellen wat weer heel mooi aan zo sluiten wij de ideeën die naar voren kwamen uit mijn weging.

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate