Stotterende motor 940 – omschakelrelais vervangen, geen succes

Sinds vrijdag stottert de motor van de 940 bij het rijden op LPG op het moment dat je vermogen vraagt. Op benzine rijdt hij gewoon erg goed (maar wel duur). Op het forum van de Volvo 700 Vereniging vond ik al wel een aantal aanwijzingen. Zo zou de LPI pomp defect kunnen zijn. Helaas hebben we laatst de gastank een keer helemaal leeg gereden omdat het waarschuwingslampje niet aan ging dus dat zou het zo maar kunnen zijn. Bij het rijden met de afdekklep open is echter goed te horen dat de pomp wel naar hoge toeren opspint zodra je harder gaat rijden. Mijn conclusie is dus dat die goed zou moeten zijn.

Eerstvolgende verdachte is het omschakelrelais. Deze zorgt ervoor dat de benzine injectoren worden uitgeschakeld op het moment dat je op gas rijdt. Het stotteren lijkt ook wel een beetje op een motor die zowel LPG als benzine krijgt. In mijn auto zat nog het oude type relais (nummer 207195.0) dus op zich geen gekke gedachte. Daarom bij Timen Smit een nieuw omschakelrelais (nummer 207349.3) met kabelboom gekocht en vandaag gemonteerd.

LPI   omschakelrelais   vervangen

Met dank aan de beschikbare schema’s via de V700 vereniging en de bijgeleverde kabelboom van Timen was aansluiten relatief eenvoudig. Helaas bleek wel mijn soldeerbout stuk te zijn dus moest ik eerst een nieuwe kopen. De draden ‘mapping’ was als volgt:

Kabelboom 1

OudNieuw
Rood/blauwRood
BruinBruin
 WitWit
Wit/oranjeWit/oranje

Kabelboom 2
Hiervoor heb je van de nieuwe kabelboom maar vier van de 14 draden nodig. Deze ‘mapping’ komt één op één overeen met de bekabeling in de auto dus bruin, bruin/groen, wit en wit/groen.

vervangend   omschakelrelais   207349.3

Helaas mocht ook dat niet baten. Tot slot las ik nog dat voor LPI de bougies en met name de speling van 0,7 mm van groot belang zijn. Nu zijn de bougies vervangen bij de 500.000 km beurt dus op zich de moeite waard om te controleren al hebben de huidige bougies het de afgelopen 2000 km prima gedaan.

Anders maar even een specialist ernaar laten kijken en de installatie eventueel ook laten uitlezen.

Suggesties en tips zijn hieronder in de reacties welkom.

6 gedachten over “Stotterende motor 940 – omschakelrelais vervangen, geen succes”

  1. Voor LPG gerelateerde problemen ging ik in het verleden altijd naar Peter Braam in Zutphen. Hij weet veel, zo niet heel veel van LPG installaties en -ook niet onbelangrijk- Volvo’s.
    Ik moet er wel bij vertellen dat ik destijds een 240 op LPG reed, wellicht net een tikkeltje anders dan een 940, maar je zou daar eens advies kunnen inwinnen.

    b.t.w. Ik reed laatst op de A1 en passeerde een trailer met een 144 GL in kleur 115 er op. Je hebt de jouwe toch niet weggedaan?

    Gr.
    Constant Nusink

    Beantwoorden
    • Dank voor je tip! Ik heb gelijk even gebeld. Zij kunnen de installatie helaas niet uitlezen. Wel gaven ze aan dat het in 9 van de 10 gevallen toch de intank LPI pomp is.

      De 144 heb ik nog, staat nog netjes in de stalling.

      Beantwoorden
  2. Halo Lars,
    Je kunt Peter in ieder geval in je telefoonboek zetten voor het geval je nog eens tegen een LPG gerelateerd iets aanloopt.
    Ik heb een collega die zijn LPI pomp heeft laten reviseren nadat zijn auto niet meer op LPG wilde rijden. Ik meen dat het een klaar terwijl u wacht actie was en een stuk goedkoper dan het uitwisselen van de oude voor een splinternieuwe.
    Helemaal met de zegen van de RDW zal het ook wel niet zijn.
    Als je er prijs op stelt wil ik hem wel even vragen waar hij dat heeft laten doen en of dat een goed alternatief is gebleken. Eerlijkheid gebied mij om er bij te vermelden dat het in mijn herinnering niet bij jou en mij (Achterhoek) in de buurt was.

    Ik kan niet wachten tot je weer wat aan je 144 gaat doen -sorry- jeugdsentiment van niet gering formaat. Maar je ombouw naar elektrische aandrijving vind ik ook machtig interessant om te volgen.
    Gr.
    Constant Nusink

    Beantwoorden
    • Pomp uitwisselen mag gewoon van de RDW. Volgens mij kijken die alleen op moment van inbouw / afmelden naar de specificaties van de installatie en blijf je bij vervangen van de pomp bovendien gewoon voldoen aan de eisen die gesteld worden aan G3 op kenteken.
      Ik heb inmiddels een drietal lijntjes uitgezet richting bedrijven die de installatie kunnen uitlezen en de pomp kunnen vervangen. Ik verwacht dat het met een van hen wel goedkomt (en dat een reactie door hemelvaart/vakanties wat vertraagd zijn). Mocht ik toch niks horen, kom ik er graag bij je op terug.

      De 144 staat helaas vrij laag op de prioriteitenlijst, maar is zeker een bijzondere auto en het opknappen waard.
      Maar nu inderdaad eerst de conversie naar elektrisch.

      Beantwoorden
  3. Beste Lars,

    De beschrijving van jouw probleem lijkt al twee druppels water op hoe mijn Volvo 940 uit 1997 met 480 op de teller zich nu gedraagt.
    Sinds onderweg de motor een keer te hebben uitgezet stottert en hapert hij vanaf dat je een kilometer of 70-80 rijdt met constante snelheid. Wisselende snelheden rijden zodat je steeds accelereert verhelpt het stotteren enigszins. Ben al met de auto naar de garage geweest maar dat heeft weinig geholpen.
    Vandaar dat ik heel benieuwd ben om te horen wat bij jou nu uiteindelijk het probleem veroorzaakte.

    Jan

    Beantwoorden

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate