Nu de benzinemotor met versnellingsbak is uitgebouwd en ook de LPG installatie eruit is en het imperiaal eraf, kon ik het basisgewicht van de auto bepalen. Met mijn weegopstelling had ik de vorige keer bepaald dat het gewicht 1219 kg was.
Nu kwam ik uit op de volgende gewichten:
- Voorkant = 333 kg
- Achterkant = 585 kg
- Totaal = 918 kg
Aan de voorzijde is hij 244 kg lichter geworden en aan de achterkant 58 kg. De eigenlijke gewichtafname achter ten opzichte van origineel is nog iets groter. Bij de vorige keer wegen was de gastank er namelijk al uit.
Verwacht totaalgewicht
Tot totale verwachte gewichtstoename is circa 450 kg dus dan komt het totaal uit rond de 1370 kg. Origineel is het rijklare gewicht 1174 kg dus dan is de toename 196 kg. Zelfs als dat 250 kg zou worden, dan is van de 500 kg laadvermogen nog 250 kg over. Lijken mij prima waarden en marges.
Gewichtsverdeling
Ik was van plan om achter 65 batterijen te plaatsen en voorin 25, maar gezien het feit dat ik voorin meer gewicht kwijt ben dan ik dacht, kunnen er nog wel wat meer naar voren.
- M40 versnellingsbak = 25 kg
- Siemens AC motor = 86 kg
- DMOC 645 inverter = 27,5 kg
- 30 CALB LiFePO4 batterijen = 102 kg
- Totaal = 241 kg
In dat geval zouden er 60 batterijen (204 kg) achterin komen. Gevoelsmatig kan ik beter ook nog iets van de gewichtstoename van 166 kg voorin plaatsen. Dus wellicht zelfs 50 batterijen (= 170 kg) achterin en 40 batterijen (= 136 kg) voorin.
Volgende stap is het maken van kartonnen dozen om qua volumes te kunnen gaan passen en meten.