Weegopstelling voor Amazon combi voor gewicht EV ombouw

Bij de ombouw van mijn Volvo Amazon combi naar een geheel elektrische auto is gewicht een belangrijk aspect. Er moeten heel wat accu’s mee en tegelijkertijd mag het gewicht niet teveel toenemen. Dit om te voorkomen dat ik voor de keuring bij de RDW naar het testcentrum in Lelystad moet voor een (dure) weggedrag test. Hierbij is niet alleen het totaalgewicht, maar ook de gewichtsverdeling van belang. Uitgaande van mijn huidige beoogde setup komt er het volgende aan gewicht bij:

  • Siemens AC motor = 86 kg
  • DMOC 645 inverter = 27,5 kg
  • 90 CALB LiFePO4 batterijen = 306 kg
  • Totaal = 420 kg

En dat zijn dan alleen nog maar drie belangrijke hoofdcomponenten. Van die 306 kg aan batterijen wil ik 65 stuks dus 221 kg achterin plaatsen en de rest ergens voorin bij de motor en controller. Daar zou dan dus ook iets van 200 kg komen.

De huidige B20 motor met aanbouwdelen en M41 versnellingsbak met overdrive weegt iets van 160 kg. Zo op het eerste gezicht zal de gewichttoename dus wel binnen acceptabele marges blijven. Het laadvermogen van een combi is immers 500 kg. Maar goed, meten is weten!

Echte weegplaten zijn erg duur (circa 2300 euro), dus ik heb in eerste instantie twee goedkope personenweegschalen gekocht met een bereik tot 200 kg. Die heb ik samen onder één wiel gezet waardoor ik een weegcapaciteit heb van 1600 kg.

weegopstelling   met   personen   weegschalen

Om ook de gewichtverdeling links/rechts te kunnen meten en vrij makkelijk de totale asdruk te kunnen meten, heb ik er nog twee besteld. Als ik dan de achterwielen op blokjes zet die even hoog zijn, dan ik de meetopstelling daarna zo naar achteren verplaatsen en die blokjes naar voren om zo het totaalgewicht van de auto te bepalen.

Nadeel van deze weegschalen is wel wat ze een ‘auto power off’ hebben waardoor je relatief snel moet zijn met aflezen. Ook hebben ze een ‘auto power on’ waardoor je het gewicht van de auto er eerst weer helemaal af moet halen voordat je nog een keer kunt meten. Maar misschien kan ik daar iets op verzinnen door een schakeling te maken waarbij ik de voeding van de weegschaal even onderbreek en weer opnieuw aanzet.

Update
Inmiddels heb ik de andere twee weegschalen ook binnen en heb ik de gewichten kunnen bepalen:
Voor = 576 kg
Achter = 643 kg
Totaal = 1219 kg

Dat is zonder gastank/benzinetank en zonder voorstoelen maar wel met wat spullen erin en een imperiaal erop met wat rommeltjes erop.

Het uiteindelijke gewicht is belangrijker dan het huidige gewicht. Nu kan het motorblok en de versnellingsbak worden uitgebouwd en kan ik wegen hoeveel gewicht er dan uit gaat.

2 gedachten over “Weegopstelling voor Amazon combi voor gewicht EV ombouw”

  1. hey Lars,

    er over nagedacht om met de combi naar een weegbrug te gaan. neem aan dat die je vast verder kunnen helpen op een makkelijkere manier.

    groetjes en heel veel succes

    Beantwoorden
    • Dank voor je reactie en het meedenken. Een weegbrug in welliswaar snel en makkelijk, maar voor mij niet echt doeltreffend. Een weegbrug is in mijn ogen handig voor het wegen van het totaalgewicht van een bij voorkeur rijdende auto. Mijn auto is verre van rijdbaar en ik wil tijdens de ombouw vaak kunnen meten. Bijvoorbeeld na uitbouw benzine motor, na inbouw elektromotor en inverter, etcetera. Op die manier kan ik vervolgkeuzes (oa waar hoeveel batterijen) maken op basis van het daadwerkelijke gewicht en de gewichtsverdeling voor/achter en links/rechts.

      Beantwoorden

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate