B20 motorblok Volvo Amazon combi gestart en overdrive getest

498250   late   B20ADe huidige B20 motor gaat plaatsmaken voor een elektrische motor. Ik ga de motor die er nu inzit verkopen, dus was het wel handig om hem nog even te starten. Hij heeft motornummer 498250 wat inhoudt dat het een latere B20A is uit modeljaar 1972/1973. Ook heeft hij een bijbehorende laat type cilinderkop met grotere kleppen net als de B20E en B20F.

Het is dus weliswaar een laat blok, maar wel gewoon een 6-gats krukas en geen 8-gats (dat was alleen bij modeljaar 1974 het geval).

Voor het wegzetten had ik hem goed geconserveerd door olie op de zuigers te spuiten. Eerst even rustig met de hand rondgedraaid en dat ging erg soepel. Daarna heb ik hem nog een tijdje met de startmotor rond laten gaan om ervoor te zorgen dat de oliedruk geheel opgebouwd werd. Nog even de contactpunten schoongemaakt en hij sloeg vrij soepel aan en loopt best OK.

Ik heb ook al even een snelle compressietest gedaan. Niet helemaal zoals het hoort, want ik had geen kleppen gesteld en de motor niet helemaal warm laten worden, maar het gaf al wel een beetje een beeld.  De koude compressietest zonder kleppenstellen was natuurlijk niet helemaal representatief. Vandaag heb ik hem even warm laten draaien en kleppen gesteld en opnieuw gemeten. De resultaten:

Cilinder 1 = 11 bar
Cilinder 2 = 10,5 bar
Cilinder 3 =10 bar
Cilinder 4 = 10 bar

cilinder1   heeft   11bar

Dat valt me niks tegen na zo’n lange tijd stilstaan.

M41 met D-type getest

Daarnaast heb ik de auto even op stevige bokken gezet om de overdrive te kunnen testen. Hij schakelt goed in al heb ik hem natuurlijk niet onder belasting en langdurig kunnen testen.

Zowel het motorblok als de overdrive gaan in de verkoop, maar pas nadat ik een weegopstelling heb gemaakt om de huidige gewichtsverdeling en asdrukken te meten.

4 gedachten over “B20 motorblok Volvo Amazon combi gestart en overdrive getest”

    • Bedankt voor je interesse. Ik heb inmiddels meerdere reacties gekregen. Mijn voorkeur gaat overigens uit naar het verkopen van het blok en de overdrive als set.

      Beantwoorden

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate