Audi A6 rembekrachtiger met hoofdremcilinder en pomp gekocht

Na een mooi voorbeeld van Joost (en meerdere volgden) op het Volvo Klassieker vereniging forum heb ik het idee opgevat om een geïntegreerde rembekrachtiger van een Audi A6 te gaan gebruiken op mijn combi. Dit was al van voor de plannen voor conversie naar elektrisch, maar is dan nog des de handiger in verband met ruimtegebruik en remkracht.

Via eBay heb ik een goede en complete gebruikte rembekrachtiger gekocht met ABS hydrauliekpomp.

Audi   A6   4B3612105

Voor de rembekrachtiger moet ik nog een adapter maken zodat deze past op de plek van de originele hoofdremcilinder.

Mocht je dit ook willen, let dan op de diameter van de behuizing. Dit type is een dubbelwerkende en daardoor is de buitenomtrek van de balg behuizing relatief klein. Daardoor past hij precies op de originele plek met genoeg ruimte tussen het binnenscherm. Voor zover ik heb gevonden zijn er twee types, typenummer beginnend met 8E en 4D. De diameter van de 8E is groter en zoeken we dus de 4D. Het getal daarna is een 0 of een 3.
Dus volgens mij zijn de rembekrachtigers met de volgende nummers bruikbaar 4D0612105 en 4D3612105
Daarachter kan nog weer een letter staan, bijvoorbeeld A of F, maar dat maakt geen verschil.

Of ik de hydrauliek pomp kan gebruiken weet ik niet.

Update met dank aan Twan: de hydrauliek pomp is niet wat ik zoek, dus als iemand hem gratis wil hebben mag dat (even mailen).

Het nummer wat erop staat is 8EO614175 en ik vind veelal als omschrijving ABS HYDRAULIC BRAKE BOOSTER PUMP.

ABS   Audi   8eo614175

Als het zo is dat deze voor een vacuüm voor de rembekrachtiger zorgt op het moment dat je gaat remmen, is het precies wat ik nodig heb. Na conversie naar elektrisch heb ik namelijk hiervoor geen motor vacuüm meer tot mijn beschikking.

Heb je tips hoe dat ding werkt of hoe hij aangesloten moet worden is dat erg welkom!

2 gedachten over “Audi A6 rembekrachtiger met hoofdremcilinder en pomp gekocht”

  1. Hoi Lars,
    Volgens mij heb je aan de hydrauliek pomp niets, wat je moet hebben is een vakuumpomp van een diesel, die bestaan electrisch en geven het benodigde vacuum voor de bekrachtiger, voor het geval je geen motorvakuum hebt.
    De HRC is op een hele reeks VAG producten gebruikt, het betreft een HRC van Lucas met een diameter van 1 inch.
    Er zijn revisiesetjes te krijgen hiervoor en die kosten doorgaans rond de 20 euri, zou ik zéker doen vóórdat je ‘m inbouwd.
    Ik ga een zelfde confiruratie inbouwen in m’n Duett

    Beantwoorden
    • Hoi Twan,
      Dank voor je reactie! Dan gaat de hydrauliekpomp gratis naar een liefhebber of bij geen animo in de oud ijzer bak.
      Waarschijnlijk zijn er in de EV conversie wereld ook wel universele alternatieven, maar goed om te weten dat ik anders op zoek kan naar een vacuümpomp van een diesel.
      Reviseren van de hoofdremcilinder is inderdaad een goed idee om uit voorzorg te doen.

      Beantwoorden

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate