Instelbaar LPG veiligheidsrelais gemonteerd en B20B motor afgesteld

Laatst wilde mijn rode 123GT niet starten en ik dacht toen dat dit lag aan de haperende (123-)ontsteking. Met de conventionele ontsteking startte hij namelijk direct. Tijdens het rijden naar de APK liep de motor echter ook al niet mooi en startte hij slecht. Na wat tips op Facebook en het Volvo Klassieker Vereniging forum werd duidelijk dat hij wel eens kon verzuipen op LPG bij het starten. Als ik namelijk direct doorstartte in plaats van wachten tot de gas choke puls klaar is of als ik de keuzeschakelaar in het midden zette, sloeg hij wel direct aan. Daarop ben ik gaan zoeken naar een LPG veiligheidsrelais met een kortere choke tijd. Uiteindelijk kwam ik uit bij een AEB 551 relais. Deze is instelbaar tussen 0 en 5 seconden.

AEB551   instelbaar   veiligheidsrelais   LPG

Deze gemonteerd en zodanig ingesteld dat hij zo kort mogelijk een gas puls gaf.

AEB551   relais   gemonteerd

Het starten ging al beter, maar hij bleef relatief hoog stationair lopen. Daarop de afstelling van de motor nog eens nagelopen. Een 123GT uit 1969 heeft een B20B motor, dus met dubbele SU carburateur wat het afstellen nog wat lastiger maakt.

Uiteindelijk bleek dat een van de chokes van de carburateurs was blijven hangen ondanks dat de choke helemaal was ingedrukt. Dat verklaart een hoop! Daardoor liepen cilinder 3 en 4 veel te rijk en draaide de motor niet netjes gelijkmatig en pakte hij stotend op, met name op benzine. Nu de choke weer is teruggedrukt was hij stukken beter af te stellen en loopt de motor weer mooi.

Nu even aankijken of dit het startprobleem definitief heeft opgelost. Ik vind namelijk dat hij hoe dan ook goed moet starten. Het lijkt nog niet perfect, dus wellicht ook nog de verdamper vernieuwen.

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate