Volvo Amazon voorbereid voor vermogensmeting op rollenbank

Aanstaande zaterdag is de vermogensbank dag van het Jongerenregister van de Volvo Klassieker Vereniging. Helaas is m’n Volvo 123GT niet op tijd voorzien van een nieuwe APK omdat bij de voorkeuring nog wat laswerk opdook. Daarom vandaag m’n gewone Amazon voorbereid in de vorm van een onderhoudsrondje. Dat wil zeggen:

Olie verversen, uiteraard inclusief nieuw oliefilter en deze keer ook een nieuwe koperen ring op de aftapplug.

olie   ververst   maart   2014   bij   18412km

Klepspeling controleren. Slechts 3 van de 8 kleppen moesten heel iets worden bijgesteld. Dat is het voordeel van een cilinderkop met geharde klepzetels.

klepspeling   gecontroleerd

Tevens een nieuw kleppendekselpakking gemonteerd omdat het nu toch aardig zweette en lekte onder het deksel door.

nieuw   kleppendeksel   pakking

Ook het ontstekingstijdstip gecontroleerd.

ontstekingstijdstip   controleren

Bij 1500 toeren met losgekoppelde vacuumvervroeging. Dat gaat veel makkelijker met een klein wit streepje op de poelie bij het juiste tijdstip.

markering   op   poelie

Wel bleek dat het slangetje voor de vacuumvervroeger al los was gegaan van de verdeler doordat deze wat was ingescheurd. Dat ook weer gerepareerd.

Tot slot even de uitlaat gecontroleerd. Deze rammelde ergens tegenaan en leek niet helemaal gasdicht. Ben Flierman had in zijn instructie hierover het volgende geschreven:

Om het brandstofmengsel te controleren hangen we een O2-sensor achterin de uitlaat. Als die sensor een betrouwbare meting moet kunnen doen moet de uitlaat dus helemaal dicht zijn. Een klein gaatje zorgt al voor wat extra O2 in de uitlaat en verstoort de meting.

Hoewel luchtdichtheid van de uitlaat volgens mij een eis is bij de APK en hij net goedgekeurd was zou het goed moeten zijn. Toch leek er een koppeling een beetje los te zitten en een heel klein beetje te lekken (of gelekt te hebben). Daarom voor de zekerheid even een bandje er omheen en opnieuw vastgezet.

uitlaat   bandage

Nu rammelt de uitlaat in elk geval ook niet meer. En de auto ook nog even gewassen, eh, laten wassen.

autowassen   twello

Ik ben benieuwd naar het aantal PK’s wat hij heeft. Op de simons uitlaat en B20E kop met grotere kleppen is het blok verder helemaal standaard (voor zover ik weet).

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate